Antzerkiaren labirintoan II
Antzerkiaren labirintoan II
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
240 orrialde
978-84-19570-12-3
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan II
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
240 orrialde
978-84-19570-12-3
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN II

ARTEDRAMA: AKTOREAREN MEKANIKA ETA POETIKA

Teloia gora!

Arte

Drama

Formakuntzaz

Inperfekzioaz

Lehen egunak

Irudirik ez

Teknika agerian

Fusioa

Trabesa

Inprobisazioa / bat-batekotasuna

Estreinaldia

Helburua

Giltza

Jarduera / aktibitatea

Organikoa

Aurreratzea / antizipazioa

Emozioa edo odola

Segmentazioa

Justifikazioa

Estrategia

Nandikeshvararen bertsoa

Beheko sua

Begiak

Eskuak

Oinak

Pilotariaren biomekanika

Sexua

Objektuak

Txakurraren buztana

Konkretua / zehaztasuna

Memoria sentsoriala

Irudimena

Moldaketa

Ekonomia

Kontzentratu ala zentratu?

Blokeoa

Tentsioak eta in-tentsioak

Ohikoa eta ezohikoa

Txerria zakuan sartuta

Ekintza eta mugimendua

Aktore dantzaria

Erritmoa

Arkua

Edertasuna

Dilatazioa

Nahikeria

Izerdia

Txirlak

Txaloak hartzea

Krisiak

Traininga

Gainditzea / hobekuntza

Kodifikazioa

Partitura fisikoa

Intentzioak

Urgentzia edo premia

Animalizazioa

Lan egun bat

Irten aurretiko urduritasuna

Hirugarren emanaldi hura!

Espazioa

Laugarren horma

Zuzendaria istripuz

Teknikaren ezagutza

Bi aktore mota

Pedagogia eta transmisioa

Aurre-adierazkortasuna

Kontzientzia hirukoitza

Aktorearen bost zutabeak

Aktorearen bi lurrak / zoruak

Teloia jaitsi da

Azken emanaldia

ARTIKULUAK: MINOTAUROA LABIRINTOAN

UTOPIA ETA MINA ESPAZIO GARAIKOAK

Utopia

Gaitzerdi. Teatroaren alkimistak

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Errealitate patetikoa. Errealitate poetikoa

ANTZERKIOLA GARAIKOAK

TopASKEtak

Euskal antzertiaren aldare hutsa

Euskal antzerki antropologia

Antzerkiaz… Norabidearekin noranzkoa

Ez naiz Jollibudeko aktore!

Anabasaren trilogia: Klik! Txat! Taup!

Memoriaren macjarak

Telebista, gure buruen alpistea

Argentinan antzerkia euskaraz

Hank Klee

Ez daukat ezer esateko

Inurrien bidea

Munduak biraka jarraitzen du

Al-Jayal edo irudimena

Hordago!

Urrezko armiarma

Espazioak

Kult-ura

Antzerkigintza eta hezkuntza

Laborategiak

Antzerkia! Antzerkia… zertarako?

Bertsoartean irauten duen arnasa

Saguzarrak lotan daude eta… Inshallah

Aktore europar baten eskizofreniak

Armairua beteta

Manta gorrian, ilargi zuria eta dantza beltza

Nekea

ARTEDRAMA GARAIKOAK

Bakean bizi baino, hobe bakean hil

Trabesa

Udako gauzak

Senpere, Senpere

Klara eta Kandido

Egoitzak, egonaldiak eta bitartekotzak

Habana

Unibertsala!

Hamar urtez

Zer da antzerkia?

Programa politikoa

Etxekoak

1971 Kalleokerrako mutila

Etxeko zapatiletan

Ez dut ulertzen!

Erosi: 18,05
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN II

ARTEDRAMA: AKTOREAREN MEKANIKA ETA POETIKA

Teloia gora!

Arte

Drama

Formakuntzaz

Inperfekzioaz

Lehen egunak

Irudirik ez

Teknika agerian

Fusioa

Trabesa

Inprobisazioa / bat-batekotasuna

Estreinaldia

Helburua

Giltza

Jarduera / aktibitatea

Organikoa

Aurreratzea / antizipazioa

Emozioa edo odola

Segmentazioa

Justifikazioa

Estrategia

Nandikeshvararen bertsoa

Beheko sua

Begiak

Eskuak

Oinak

Pilotariaren biomekanika

Sexua

Objektuak

Txakurraren buztana

Konkretua / zehaztasuna

Memoria sentsoriala

Irudimena

Moldaketa

Ekonomia

Kontzentratu ala zentratu?

Blokeoa

Tentsioak eta in-tentsioak

Ohikoa eta ezohikoa

Txerria zakuan sartuta

Ekintza eta mugimendua

Aktore dantzaria

Erritmoa

Arkua

Edertasuna

Dilatazioa

Nahikeria

Izerdia

Txirlak

Txaloak hartzea

Krisiak

Traininga

Gainditzea / hobekuntza

Kodifikazioa

Partitura fisikoa

Intentzioak

Urgentzia edo premia

Animalizazioa

Lan egun bat

Irten aurretiko urduritasuna

Hirugarren emanaldi hura!

Espazioa

Laugarren horma

Zuzendaria istripuz

Teknikaren ezagutza

Bi aktore mota

Pedagogia eta transmisioa

Aurre-adierazkortasuna

Kontzientzia hirukoitza

Aktorearen bost zutabeak

Aktorearen bi lurrak / zoruak

Teloia jaitsi da

Azken emanaldia

ARTIKULUAK: MINOTAUROA LABIRINTOAN

UTOPIA ETA MINA ESPAZIO GARAIKOAK

Utopia

Gaitzerdi. Teatroaren alkimistak

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Errealitate patetikoa. Errealitate poetikoa

ANTZERKIOLA GARAIKOAK

TopASKEtak

Euskal antzertiaren aldare hutsa

Euskal antzerki antropologia

Antzerkiaz… Norabidearekin noranzkoa

Ez naiz Jollibudeko aktore!

Anabasaren trilogia: Klik! Txat! Taup!

Memoriaren macjarak

Telebista, gure buruen alpistea

Argentinan antzerkia euskaraz

Hank Klee

Ez daukat ezer esateko

Inurrien bidea

Munduak biraka jarraitzen du

Al-Jayal edo irudimena

Hordago!

Urrezko armiarma

Espazioak

Kult-ura

Antzerkigintza eta hezkuntza

Laborategiak

Antzerkia! Antzerkia… zertarako?

Bertsoartean irauten duen arnasa

Saguzarrak lotan daude eta… Inshallah

Aktore europar baten eskizofreniak

Armairua beteta

Manta gorrian, ilargi zuria eta dantza beltza

Nekea

ARTEDRAMA GARAIKOAK

Bakean bizi baino, hobe bakean hil

Trabesa

Udako gauzak

Senpere, Senpere

Klara eta Kandido

Egoitzak, egonaldiak eta bitartekotzak

Habana

Unibertsala!

Hamar urtez

Zer da antzerkia?

Programa politikoa

Etxekoak

1971 Kalleokerrako mutila

Etxeko zapatiletan

Ez dut ulertzen!

 

 

Mandragora. Teatro oso baterantz

 

mandragora teatro konpainiak lan esperimentala egiten du, gorputzaren eta beste elementu batzuen arteko harremanean —musika edo eszenografia, esaterako— eta gorputz adierazpenean oinarrituta. Antzezlea eta ikuslea bereizten dituen langa apurtzearen alde ari dira beharrean, eta, helburu horrekin, ikus-entzuleak ikuskizunean inplikarazten saiatzen dira.

      Teatro Oso baterantz egiten dute: arte guztien sintesi izango den hori, non ekintzak ikuslea bilduko eta zentzu denekin parte harraraziko dion. Oso teatro plastiko eta bisuala izan arren, zintzoa da, emozioz betea. Haien oholtza kalea izaten da, kiroldegiak eta antzeko espazioak.

      Enrie Kagots— Buongiorno... Zuen muntaketek gai unibertsalak dituzte hizpide, eta hala ere gutxiengoen teatro bat dela esan daiteke...

      Jesus Pueyo (Mandragorako zuzendaria)— Bai, orokorrean bai, edo hein batean, nork daki. Gaien unibertsalitateaz ari naiz, beste hizkera edo komunikazio mota bat dela uste dut, esaterako, teatro klasikoarekin alderatuta; klasikoan, obra guztiek dute argumentu logiko bat, zuzen egituratua. Gure lan ildoa bestelakoa da: ez dugu bilatzen zergati bat, sarrera, korapilo eta bukaera duen dramarik, eta beharbada horregatik gutxiengo batengana baino ez gara iritsiko. Hau da, nolabait esatearren, guk egiten duguna abstraktuagoa da, surrealista...

 

E.K.— Egiten dituzuen ikuskizunak oso urrun daude “teatro egoki” dei daitekeen horretatik, hau da, erakundeek etengabe saltzen diguten formatu aspergarri horretatik. Zer iritzi duzu teatroa oraindik ere italiar erara egin beharraz?

J.P.— Hamaika arrazoi ditut teatro mota horren kontra egiteko, nahiz eta horrek ez duen esan nahi ez dagoenik hor gauza baliotsurik. Italiar erako teatroa pobrea iruditzen zait: teknikari dagokionez, muga handiak ditu; plano bat edukitzea bezalakoa da, jendeak ikuspegi bakar bat du. Gainera, antzezle-ikusle bikotearen artean murru sendo bat sortzen du, eta niri ez zait interesatzen laugarren paretaren kontzeptua. Uste dut teatro mota horrek, nagusi ere badenak (Euskadin, bereziki), teatrogilearen eta antzezleen sormena mugatu egiten duela, eta, batez ere, ez duela esperimentaziorako tokirik uzten. Ikus-entzulearengana iristeko hainbeste modu daude!

E.K.— Iritsi, kontzientzia tragiko batetik abiatuta, krudeltasunaren eta heriotzaren teatroan, adibidez...

J.P.— Talde lanaren barruan oinarrizko erreferentzia bat da hori niretzat: Antonin Artaud, Tadeusz Kantor... haien teoriak eta teatroa ikusteko moduak. Gazteak gara, eta egiten dugun teatroa ez da estrukturalki, politikoki… zuzena. Ikus-entzuleak antzokiko eserlekuetako erosotasunetik esnarazteko modu bat da. Egiten dugun horrek asko du senetik eta inprobisaziotik, eta batzuetan ikusleak blokatuta gelditzen dira...

E.K.— Zergatik ez dituzue eserlekuak, antzeztokiak erretzen, edo akaso komeni da antzezleak, ikus-entzuleak erretzea… Norantz ari zarete?

J.P.— Teatro oso bat, hori da, teatro oso baterantz. Ez mugatu elementu zehatzetara. Zergatik izango da teatroa adierazpide bakar? Eskultura, zinema, jam session... Arte guztien fusioa eta hartu-emana beharrezkoa da. Arteek dituzten elementu guztiez baliatu, eta horrela, teatroa aberastu.

E.K.— Horrek guztiak abangoardia kutsua du...

J.P.— Ez dakit, zoragarria litzateke horrela deitu ahal izatea. Baina ez dut uste. Zerbait berria egitea oso zaila da. Horra hor 60ko urteak, eta Eisensteinek berak 30eko urteetan teatro osoa egiten zuen. Halako jendearekin alderatuta, ezin esan gu abangoardia garenik. Hori bai, material berriak txertatzen saiatzen gara, aurrerapenak egon baitaude. Egun, baliabide teknologikoen ondorioz, etengabeko aldaketa batean bizi gara, eta guk horiek erabiltzen ditugu bai kritikarako bai esperimentaziorako; kasu horretan, bai, abangoardia egiten dugu.

E.K.— Eta orain zertan ari zarete abangoardiatzen?

J.P.— Tira, funtsezko hiru zutabe dituen muntaketa prestatzen gabiltza: musika, eszenografia eta bideo proiektore bidezko irudi potoratua. Performance, happening, bideo kreazio, teatro eta abarren arteko nahasketa bat da. Istorio konprometitu bat, badu handinahia (arriskuak hartzea beharrezkoa iruditzen zait), eta, gai nagusi bat ez badago ere, William Burroughs, Leopoldo Maria Panero, Sarah Saghi eta beste batzuen testuekin ari gara... Ez dakit, uste dut zerbait txukuna irtengo dela...

E.K.— Zorte on, eta egunoff...

 

1997, 22 zenbakia, Ekintza zuzena