Antzerkiaren labirintoan II
Antzerkiaren labirintoan II
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
240 orrialde
978-84-19570-12-3
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan II
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
240 orrialde
978-84-19570-12-3
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN II

ARTEDRAMA: AKTOREAREN MEKANIKA ETA POETIKA

Teloia gora!

Arte

Drama

Formakuntzaz

Inperfekzioaz

Lehen egunak

Irudirik ez

Teknika agerian

Fusioa

Trabesa

Inprobisazioa / bat-batekotasuna

Estreinaldia

Helburua

Giltza

Jarduera / aktibitatea

Organikoa

Aurreratzea / antizipazioa

Emozioa edo odola

Segmentazioa

Justifikazioa

Estrategia

Nandikeshvararen bertsoa

Beheko sua

Begiak

Eskuak

Oinak

Pilotariaren biomekanika

Sexua

Objektuak

Txakurraren buztana

Konkretua / zehaztasuna

Memoria sentsoriala

Irudimena

Moldaketa

Ekonomia

Kontzentratu ala zentratu?

Blokeoa

Tentsioak eta in-tentsioak

Ohikoa eta ezohikoa

Txerria zakuan sartuta

Aktore dantzaria

Erritmoa

Arkua

Edertasuna

Dilatazioa

Nahikeria

Izerdia

Txirlak

Txaloak hartzea

Krisiak

Traininga

Gainditzea / hobekuntza

Kodifikazioa

Partitura fisikoa

Intentzioak

Urgentzia edo premia

Animalizazioa

Lan egun bat

Irten aurretiko urduritasuna

Hirugarren emanaldi hura!

Espazioa

Laugarren horma

Zuzendaria istripuz

Teknikaren ezagutza

Bi aktore mota

Pedagogia eta transmisioa

Aurre-adierazkortasuna

Kontzientzia hirukoitza

Aktorearen bost zutabeak

Aktorearen bi lurrak / zoruak

Teloia jaitsi da

Azken emanaldia

ARTIKULUAK: MINOTAUROA LABIRINTOAN

UTOPIA ETA MINA ESPAZIO GARAIKOAK

Utopia

Mandragora. Teatro oso baterantz

Gaitzerdi. Teatroaren alkimistak

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Errealitate patetikoa. Errealitate poetikoa

ANTZERKIOLA GARAIKOAK

TopASKEtak

Euskal antzertiaren aldare hutsa

Euskal antzerki antropologia

Antzerkiaz… Norabidearekin noranzkoa

Ez naiz Jollibudeko aktore!

Anabasaren trilogia: Klik! Txat! Taup!

Memoriaren macjarak

Telebista, gure buruen alpistea

Argentinan antzerkia euskaraz

Hank Klee

Ez daukat ezer esateko

Inurrien bidea

Munduak biraka jarraitzen du

Al-Jayal edo irudimena

Hordago!

Urrezko armiarma

Espazioak

Kult-ura

Antzerkigintza eta hezkuntza

Laborategiak

Antzerkia! Antzerkia… zertarako?

Bertsoartean irauten duen arnasa

Saguzarrak lotan daude eta… Inshallah

Aktore europar baten eskizofreniak

Armairua beteta

Manta gorrian, ilargi zuria eta dantza beltza

Nekea

ARTEDRAMA GARAIKOAK

Bakean bizi baino, hobe bakean hil

Trabesa

Udako gauzak

Senpere, Senpere

Klara eta Kandido

Egoitzak, egonaldiak eta bitartekotzak

Habana

Unibertsala!

Hamar urtez

Zer da antzerkia?

Programa politikoa

Etxekoak

1971 Kalleokerrako mutila

Etxeko zapatiletan

Ez dut ulertzen!

Erosi: 18,05
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN II

ARTEDRAMA: AKTOREAREN MEKANIKA ETA POETIKA

Teloia gora!

Arte

Drama

Formakuntzaz

Inperfekzioaz

Lehen egunak

Irudirik ez

Teknika agerian

Fusioa

Trabesa

Inprobisazioa / bat-batekotasuna

Estreinaldia

Helburua

Giltza

Jarduera / aktibitatea

Organikoa

Aurreratzea / antizipazioa

Emozioa edo odola

Segmentazioa

Justifikazioa

Estrategia

Nandikeshvararen bertsoa

Beheko sua

Begiak

Eskuak

Oinak

Pilotariaren biomekanika

Sexua

Objektuak

Txakurraren buztana

Konkretua / zehaztasuna

Memoria sentsoriala

Irudimena

Moldaketa

Ekonomia

Kontzentratu ala zentratu?

Blokeoa

Tentsioak eta in-tentsioak

Ohikoa eta ezohikoa

Txerria zakuan sartuta

Aktore dantzaria

Erritmoa

Arkua

Edertasuna

Dilatazioa

Nahikeria

Izerdia

Txirlak

Txaloak hartzea

Krisiak

Traininga

Gainditzea / hobekuntza

Kodifikazioa

Partitura fisikoa

Intentzioak

Urgentzia edo premia

Animalizazioa

Lan egun bat

Irten aurretiko urduritasuna

Hirugarren emanaldi hura!

Espazioa

Laugarren horma

Zuzendaria istripuz

Teknikaren ezagutza

Bi aktore mota

Pedagogia eta transmisioa

Aurre-adierazkortasuna

Kontzientzia hirukoitza

Aktorearen bost zutabeak

Aktorearen bi lurrak / zoruak

Teloia jaitsi da

Azken emanaldia

ARTIKULUAK: MINOTAUROA LABIRINTOAN

UTOPIA ETA MINA ESPAZIO GARAIKOAK

Utopia

Mandragora. Teatro oso baterantz

Gaitzerdi. Teatroaren alkimistak

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Errealitate patetikoa. Errealitate poetikoa

ANTZERKIOLA GARAIKOAK

TopASKEtak

Euskal antzertiaren aldare hutsa

Euskal antzerki antropologia

Antzerkiaz… Norabidearekin noranzkoa

Ez naiz Jollibudeko aktore!

Anabasaren trilogia: Klik! Txat! Taup!

Memoriaren macjarak

Telebista, gure buruen alpistea

Argentinan antzerkia euskaraz

Hank Klee

Ez daukat ezer esateko

Inurrien bidea

Munduak biraka jarraitzen du

Al-Jayal edo irudimena

Hordago!

Urrezko armiarma

Espazioak

Kult-ura

Antzerkigintza eta hezkuntza

Laborategiak

Antzerkia! Antzerkia… zertarako?

Bertsoartean irauten duen arnasa

Saguzarrak lotan daude eta… Inshallah

Aktore europar baten eskizofreniak

Armairua beteta

Manta gorrian, ilargi zuria eta dantza beltza

Nekea

ARTEDRAMA GARAIKOAK

Bakean bizi baino, hobe bakean hil

Trabesa

Udako gauzak

Senpere, Senpere

Klara eta Kandido

Egoitzak, egonaldiak eta bitartekotzak

Habana

Unibertsala!

Hamar urtez

Zer da antzerkia?

Programa politikoa

Etxekoak

1971 Kalleokerrako mutila

Etxeko zapatiletan

Ez dut ulertzen!

 

 

Ekintza eta mugimendua

 

Ekintza eta mugimendua ez dira gauza bera. Ekintza guztietan mugimendua dago, baina mugimendu guztietan ez du zertan ekintza bat egon behar. Mugimendu batek ez du fisikoki aldatzen gauza bat espazioan. Ekintza batek ordea beti aldaketa bat dakar. Liburua lekualdatzen dut: hau ekintza bat da. Lekuz aldatu nahi dut liburua, hau da, intentzio zehatz bat daukat. Edo beste adibide sinple bat: erosketak egin ditut, eta dendariaren aurrean ordainketa egin behar dut. Eskuak poltsikora eramaten ditut. Diru-zorroa hartu, ireki eta barruan dagoen billetea hartzen dut. Dendariari ematen diot. Zain nago. Dendariak bueltak ematen dizkit. Bueltak ongi eman dizkidala ziurtatzen dut (edo ez, hori ere erabaki dezaket). Diru-zorroko kremailera zarratu eta diru-zorroa berriz poltsikoan sartzen dut. Banoa. Argi dago, horrek guztiak mugimendua exijitzen duela, baina mugimendu hori ekintza txikiez osatuta dago. Dramaturgia bat dago, mugimenduen konposizio bat. Ekintza bat da.

      Beste ekintza handiago bat imajinatuko dugu orain. Banku bat lapurtzea. Zorionez, antzerkiak aukera eder hori ematen digu. Goazen bada ekintza burutzera!

      Sarritan akzio bat erreakzio baten ondorioa da. Erreakzioa pentsamendu bati, behar bati, soinu bati edota beste pertsona baten akzioari izan daiteke. Kaletik zoaz eta norbaitek oihu egiten dizu. “Kontuz!” Oihu horri erreakzio batekin erantzungo diozu. Agian eskuak burura eraman eta lekualdatze arin bat egiten duzu. Edo badaezpada, begiak zabal-zabalik, geldi-geldi geratzen zara. Errepiketan aukera ezberdinak probatu ditzakezu, eta gero zuzendariaren oniritziz, hoberena edo interesatzen zaiguna aukeratu.

      Dantzaren alorrean ekintza eta mugimendua dena da bat. Imajinatu musika bat jartzen dutela, erritmo jakin batekin. Orduan, gutxika-gutxika, nire gorputza mugimenduan jartzen da. Musikaren arabera, mugimendu horiek askatasunez egin daitezke edo komunitateak eraikitako kode batzuen barruan sartzen dira. Eta oinek, erritmo bat markatu dezakete. Dantza da. Dantza hutsa. Mugimendu horrek beste era batean eragiten du ikuslearengan, beste erregistro bat da, beste hizkuntza bat. Dantzariaren kinestesia ere ekintza bat izan daiteke. Zergatik ez? Baina agian, ez ekintza dramatiko bat. Edo bai. Bestalde, dantzariaren barne zenestesiak gorputzean sentsazio ezberdinak bizitzeko esperientzia dakar. Dantzaren adierazpenak beste dimentsio bat hartzen du. Horregatik, sarritan aipatu izan dut, aktore on baten barnean, dantzari bat egon behar duela. Eta alderantziz.

      Batzuetan antzerkiaren eta dantzaren eremuak elkartu egiten dira, adierazpen biak oso gertu daude elkarrengandik. Pina Bauschen muntaketak esate baterako; edo Augusto Omoluren Orô de Otelo, orexa eta candomble dantzetan oinarritutako Shakespeareren Oteloren egokitzea; Gabriela Carrizo eta Franck Chartierrek zuzentzen duten Peeping Tom Belgikako dantza konpainiak egiten dituen proposamen estetikoak. Taularatze hauetan, antzerkiaren eta dantzaren mugak hausten dira, eta ekintzak eta mugimenduak bat egiten dute, eremu hibridoetan jolastuz. Horrelakoetan, ekintzak dakar mugimendua, eta mugimenduak ekartzen du ekintza.

      Zein lehenago? Arrautza edo oiloa? Ekintza edo mugimendua?