Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Fuchs anaiak

 

ueun ezagutu nuen baionar matematikari Iban Harluxetek behin eta berriz errepikatzen zidan Fuchs anaiak ezagutu behar nituela. Ibanen egoskorkeria azkenean errealitate bihurtu zen; ezagutu ez ezik elkarrekin bide oparoak zeharkatzea tokatu zaigu ordutik.

      1994. urtean sortu zen Le Petit Théâtre de Pain antzerki konpainian Fuchs anaiak izan ziren eragile nagusiak. [45] Petit-ekoak, euren kamioiekin Frantzian zehar bira oso potoloak egiten zituzten, kilometroak eta kilometroak… Nik esaten nien ez nuela halakorik nahi, etxean egin nahi nuela lan, etxekoentzat eta etxetik hurbil. Antzerkiolaren garaian guk ere Espainiako zein nazioarteko merkatuak genituen jomugan. Nik jada euskaraz sortzeko apustua egina nuen. Bi anaiek ere bazerabilten buruan euskaraz antzerkia egiteko gogoa, eta azkenean nahi horrek elkartu gintuen. Le Petit Théâtre de Painekoek euskaraz hiru bakarrizketa kaleratu zituzten: Fafiole Palassiok Michel Azamaren Tartean, Ximun Fuchsek Dario Foren Juglarea, puta eta eroa (IX. Donostia Antzerki Saria), eta Manex Fuchsek Joseba Sarrionandiaren testuetan oinarritutako Aulki hutsa antzezlana, azken hau nik zuzendua.

      Bakarrizketak 2008ko urte hasieran eman ziren eta, urte berean, Le Petit Théâtre de Painekoak Iparraldeko Dantzarien Biltzarra eta Kilikolo Zirko taldeekin batera izan ziren Kanbo, Zuraide, Ezpeleta, Itsasu eta Luhusoko herri elkargoak abiatutako Harri Xuri kultur proiektuaren kudeatzaileak. Petit-ekoek Luhuso herrian talde egoiliar izateko hitzarmena lortu zuten eta herri horretan dagoen Harri Xuri espazioan kokatu ziren, bertan kultur azpiegitura berri bat sortuz, Hameka izenekoa. Fabrique des arts de la rue et du théâtre en euskara, karrikako arteen fabrika eta euskarazko antzerkia sustatzea zen bere helburua. Antzerkiolakook Babiloniako loreak sorkuntzarako baliatu genuen estreinakoz espazioa egonaldi bat egiteko.

      Gutxika-gutxika, elkarlana areagotzen joan zen eta Huts Teatroarekin egindako bi lanetan, Publikoari gorroto eta Hozkailua, Manex Fuchs jartzen da zuzendari lanetan, eta Mariya Aneva bulgariarra Etxekoak antzezlanean sartzen da zuzendari laguntzaile. Ordea, taldeen arteko benetako elkarlana Artedrama, Le Petit Théâtre de Pain eta Dejabu Panpin Laborategia koprodukzioak egiteko batzen garenean hasiko da.

      2018an frantses teatroa alde batera utzi eta estruktura berria sortu zuten bi anaiek, Axut! kolektiboa deitzen dena. Iparraldean euskarazko antzerkia egin eta eragiteko. [46]

      Zazpi senideko izango zen Axut!-en lehen lana. [47] Zazpi istorio, zazpi testigantza, anaitasunaren inguruan. Bi anaiek argi zeukaten zer eta nola kontatu, eta proiektuan zuzendari lanetan aritzeko eskatu zidaten. Plazera izan zen biak zuzentzea, eta plazera izan zen baita ere hamar urte ondoren Lartzabalen azken errepikak eta estreinaldia egitea. Hamar urte diot, Lartzabalen bertan estreinatu baikenuen Ibañeta antzezlana. Beraz, paraje haietan aspaldiko eta ez hain aspaldiko lagunekin aurkitzea ederra izan zen, ingurumariko laborariak tartean. [48]

      2021ean bigarren antzezlana ondu dute: Amua. Taula gainean bi anaiak eta Maite Larburu musikari hernaniarra aritu ziren. [49]

      Ofizioa intentsitate handiarekin bizi dute. Zorte handia izan da Fuchs anaiak bidean aurkitzea, eurekin asko ikasi dut. Indarrak batu ditugu eta ekoizpen handiagoak egiteko aukera izan dugu. Aktorearen jokoa egiteko moduetan asko sakondu dugu. Euskal komunitateari zuzendutako antzerkia egiten saiatu gara. Euren egiteko manera batzuk ezberdinak dira eta, normala denez, batzuetan desadostasunak ere izan ditugu, baina badaude amankomunean ditugun beste gauza asko ere. Funtsean, bidean euskal teatroak batu gaitu eta, oraindik ere, elkarrekin bidea egiteko eta elkar laguntzeko gogoak pizturik dirau. Konpromisoak ere!

      Ximun Fuchs euskal irratientzako kultur kronikak egiten ibili zen hiru urtez, Zimino baten burutazioak deitu zion ekimenari. Hona hemen berari entzundako iritzi bat: “Nork kontatuko du gure istorioa? Ez badu antzerkiak, literaturak, bertsolaritzak edo zinemak egiten! Hizkuntza bat pentsaera eta emozioen antolaketa eredu bat da. Eta horrek gaitu herri bezala definitzen. Gure lurralde bakarra gure hizkuntza da”.

      Moroak gara behelaino artean eta, hargatik, euskarazko teatroak leku duin bat izan dezan borrokan dihardugu. Orduan… Axut!