Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Teknikaren arriskuez

 

Stanislavskiren sistema eta Ameriketako metodoa landu zutenek asko edan zuten Sigmund Freuden psikoanalisitik. Eta, nire uste apalean, hemen dago metodoari egin diezaiokedan kritikarik gogorrena: psikologian, ideietan eta batez ere arrazoinamenduan oinarritutako metodo bat da. Arrazoinamenduzko puzzle imajinaezinak sortzen dira aktorearen motorra pizteko, baina ez dut uste honek aktoreari asko laguntzen dionik eta, kontrara, aktorea blokeatu dezakeela uste dut. Egia da ordea, eta askotan aipatzen genuen gure artean, justifikaezina justifika dezakezula horrela, eta antzerkirako hori oso tresna indartsua dela.

      Gogoratzen dut hasieran, inprobisazio saioetan, laguna negarrez ikustea hunkigarria zela. Lagunen bizitza pertsonaleko pasarte ilun edo tristeak entzutea gogorra zen. Baina pentsa! Elkarrekin hiru urte pasatu ondoren lagunen kontakizunak, euren bizipenak, euren penak, ez zitzaizkigun axola jada. Azkenerako immunizatuak geunden. Pertsona bat lehen aldiz negarrez ikustea beti da zirraragarria, baina pertsona hori behin eta berriro negarrez ikusten duzunean, azkenerako aspertu egiten zara. Krudela da esatea, baina hala da.

      Edonola ere onartu behar dut inprobisazioak bortitzak izaten zirela. Batzuetan, ia-ia indarkeriara iritsi arte. Bitxia zen. Aktorea bere emozioen gailurrera iristen zenean, ia burua galtzeraino, orduan ondo zegoen inprobisazioa, eszena gelditzen zen eta irakasleak ontzat ematen zuen. Eta… ez dakit ba! Denak ez du balio. Eta dena ez da muturreraino eraman behar. Batez ere emozioen alorrean. Antzerkia jolasa ere badelako, hortik ingelesek antzerki lan bati deitzeko erabiltzen duten hitza, play.

      Metodoari egin diezaiokedan beste kritika bat hau da: bizitza pertsonalean eta pribatuan muturra gehiegi sartzea. Aktorearen lana alde psikologikoan kokatzea. Nahastu egiten da pribatua eta intimoa. Eta askotan aktoreak baliatu ditzakeen beste tresna batzuez ahanzten da. Adibidez imajinazioa, edo askoz garrantzitsuagoa dena, gorputza bera. Buruarekin gehiegi jokatzeak gorputza herdoiltzera eraman zaitzake, eta aktoreak gorputz osoarekin komunikatu behar du, ez buruarekin bakarrik. Gainera, emozioen munduan murgiltzeari oso arriskutsua deritzot.

      Bestalde, beti bi aktoreren arteko eszenak lantzen genituen. Horrek estruktura txikietan lan egitera eta ikertzera eramaten zaitu, baina batzuetan faltan botatzen duzu bestelako antzerki baten formakuntza. Koru antzerkia edota betiko dramaturgietatik ihes egiten duen antzerkia, adibidez. Zentzu horretan bazegoen gabezia bat. Batez ere obra klasikoak lantzen genituen, historian zehar adierazgarriak izan diren antzerki piezak. [10]

      Lan egiteko modu honek aktorearen tentsioak azaleratzera ere eraman ahal du. Lana emozioetan oinarritzen denez, sarritan aktorearengan tentsioak sortzen dira. Jokatzeko manera forzatua da, nahikeria. Eta klixeetan oinarritzen diren emozio faltsuekin egiten da lan. Nahiz eta, onartzen dudan, batzuetan klixeek funtzionatzen duten. Ez da gorputzetik lan egiten, ez da gorputzetik pasatzen, eta burutik lan egite horrek aktoreak lasai lan egiteko eta bere energiarekin eta arnasarekin lan egiteko bidea oztopa dezake. Beste batzuetan aktorea bere baitan, bere emozioan sartzen da, eta ahaztu egiten du emozionatu behar dena batez ere publikoa dela. Gauza guztietan bezala, oreka bat aurkitzea izango litzateke bidea.

      Teknikak bide bat erakusten du, baina sorkuntza prozesuetan murgildu eta emaitzetara iristeko beste bide batzuk ere badaudela ez da ahaztu behar. Laytonen teknikak aktore mota bat formatzen du, lan batzuetarako baliagarria dena eta aktorearen lanari baliabideak eskaintzen dizkiona. Gero aktore bakoitzak lanabes horiekin bere bidea egiten ikasi behar du. Pertsonala, intimoa eta koherentea.