Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

London Calling

 

Madrilgo ikasketak bukatuta nire asmoa New Yorkera joatea zen. Hortaz, antzerki ikasketetan sakontzeko ingelesa ikasi behar nuen. Londresera joango nintzen 1992ko abuztuan eta irailean. The Clash, Sex Pistols eta “Thatcher andrea putakumea”ren behe-laino arteko London deika neukan.

      Madrilgo agentzia baten bitartez antolatu nuen bidaia. Asmoa honakoa zen: etxe bat jartzen zidaten eta konprometitzen ziren niretzako lanen bat aurkitzera. Londresera iritsi eta etxea jarri zidaten, baina lanik aurkitu ez. Etxearen lehenengo asteko alokairua ordaindu nien eta baita beste bi asteko fidantza. Londresen kudeaketa eramaten zuen enpresa Meeting point deitzen zen, italiarrak ziren, naziak; beren enpresaren logotipoak svastika bat zuen barruan erdi dismulaturik. Konturatzerako dirurik gabe nengoen, eta okerrago zena, lanik gabe. Londresen bizitzeko aukerak bazeuden, Income support zeritzona eta etxe alokatua ordaintzeko Housing Benefit dirulaguntza sozialekin, adibidez. Nik ez nituen ez bata ez bestea lortu. Ez dakit zertan nahasi nintzen baina dirurik gabe nengoen, eta nazi ustel batzuek jarritako etxe kutre batean bizi nintzen. Propaganda nazia zuten kartelez josiak zeuden horma guztiak eta garagardo lata hutsak pilatuta apaingarri bezala. Panorama kezkagarria zen.

      Eskularru zuri batzuk eta sudur gorri bat erosi nituen. Kalean jarri nintzen. Orduak pasatzen nituen geldirik, kalean egoten diren estatua bizidun horiek bezala, libra gutxi batzuen truk. Normalean subway-ean aritzen nintzen. Egun batean metro barrura jaistea erabaki nuen. Eskailera mekaniko baten azpian jarri nintzen, jendeak ikusten ninduen eta pound dezente bota zizkidan. Bat-batean, police batek sorbaldan jo eta beraiekin joateko esan zidan. Beren gelan atxiki ninduten, isuna jarri zidaten, irabazi nuen guztia kendu eta eurei bururatu zitzaienean aske utzi ninduten.

      Marble Arch, Kensington High Street, Hyde Park eta Covent Garden inguruetan ibili nintzen nire sudur gorriarekin. Oraindik ere artistak edota manteroak kale gorrian ikusten ditudanean euren bizitza aurrera ateratzeko ahaleginean, zerbait zirraragarria gertatzen da nire barnean, hotzikara zerbait. Zorionez ez nuen denbora asko kalean egin, azkenean lortu bainuen ostatu batean lan egitea. Tarte horretan, skinheadak etortzen ziren alokatuta nuen pisura. Euren tratua lotsagarria zen; hala ere, zortekoa izan nintzen eta nirekin nahiko tratu normala izan zuten, agian nik ere beraiek bezala ilea motz motza nuelako izango zen. Jende modu horrekin ezin jakin! Gogoratzen dut Alemaniatik etorri zen mutil batekin izan nuen elkarrizketa. Berak esaten zidan Alemaniatik alde egin zuela ikusten zuelako oraindik izugarrizko arrazakeria eta nazismo zantzuak zeudela bertan. Hurrengo egunean pisua utziko zuela eta, negarrez esaten zidan inoiz ez ahazteko berak kontatutakoa, ezta gau hartan izandako solasaldia: Europan nazismoa bueltan zela.

      Nazismoa ez dakit, baina nire azalean egiaztatu nuen zapaldua izan dena nola bilaka daitekeen zapaltzaile. Azkenean, esan bezala, lortu nuen jatetxe batean lana egitea. Irandarra zen jabea, eta tratua ez zen mundu honetakoa. Infernuan banengo bezala lan egin nuen. Goizeko zortzietan sartu eta gaueko ordu batak edo biak arte egiten nuen lan. Atsedenik gabe. Dirua behar nuen eta edozein astakeria pairatzeko prest nengoen. Errieta egiteko bere txokora eramaten ninduen. Behin jesarrita nengoela Coca-Cola bat ekartzeko esaten zidan, behin Coca-Cola ekarrita tabakoa ekartzeko eskatzen zidan, behin tabakoa ekarrita bere parean eseri eta orduan bere betiko lehen iraina botatzen zidan: “You are a fucking usher!”. Ezertarako ez nuela balio, ezdeusa nintzela, bere emazteak haurdun egonda ere lan egin zuela, nik ez nekiela zer zen sufritzea, eta beste milaka irain eta astakeria. Gauetan, hanketan nuen minagatik lorik ezin hartu eta orduan hasi nintzen bezeroek ahaztuta utzitako nire lehen zigarroak erretzen.

      Lorence eta Anne, lagun bretoiak, irandarraren tabernan ezagutu nituen eta harreman polita izan nuen eurekin, baina hauek ez zuten astebete ere iraun ostatuan lanean. Nik, ordea, dirua behar eta jarraitu egin nuen beste pixka batean. Irandarrari lana utziko nuela esan nionean mehatxu egin zidan, inguru hartatik ikusten baninduen eskopeta hartu eta tiroz hilko ninduela esanez. Erotuta zegoen! Irabazitako diruarekin Londresko azken egunak Lorence eta Annerekin pasatu nituen, bizikletaz hirian paseatzen, Big Ben inguruetan eta Tamesis ibaiaren ertzean kantatzen eta oihukatzen. Azken egunean etxean xanpainarekin ospatu genuen gure despedida, Mano Negraren Mala vida dantzatuz.

      Haizeak eramana filmean Scarlett O’Harak egin zuen bezala, nik ere promesa egin nuen Hyde Parken: Ez nintzen berriz lur haietara joango diruarekin eta duintasunarekin ez bazen.

      Londreseko egonaldi haren ondoren, New Yorkera antzerkia ikastera joateko gogoa kendu zitzaidan.