Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Anderground trilogia

 

Rattle big black bones in the danger zone

There’s a rumblin’ groan down below

There’s a big dark town, it’s a place I’ve found

There’s a world going on underground

 

They’re alive, they’re awake

While the rest of the world is asleep

Below the mine shaft roads, it will all unfold

There’s a world going on underground

 

All the roots hang down, swing from town to town

They are marching around down under your boots

All the trucks unload beyond the gopher holes

There’s a world going on underground

Tom Waits, Swordfishtrombones, “Underground”

 

Anderground trilogia gogoeta batetik jaio zen proiektua da: egiarik handienak undergroundean ezkutaturik daude. Obra hiru pertsonaiatan gorpuzten da: haurra, mozkorra eta eroa. Egia handi horien esatarietan, alegia.

      Anderground trilogia lau euskal idazle garaikideren testuetan oinarritutako hiru bakarrizketa dira: Sarah Saghiren Un minuto, aurrerago Aitor Zuberogoitiak euskarara itzuli zuena Minutu bakarra tituluarekin, haurraren pertsonaiarentzat; Josu Lartategiren Ardoaz, mozkorrarentzat; eta Mis rarezas dirías tú, Pedro Blanco eta Peru C. Sabanena, eroarentzat. Horrela sortu nuen nire lehen antzerki konpainia, “Ander Lipus Antzerkixe” deitu zena.

      Anton Txekhoven Tabakoak dakarren kalteaz bakarrizketa egiteko asmoarekin nenbilela Bestalde kolektiboko idazleak eta haien idatziak ezagutu nituen. Bertan, Sarah Saghik sinatzen zuen Un minuto idatzia zegoen. Irakurri eta, nahiz eta antzerki testu bat ez izan, autoreari proposatu nion antzerkira eramatea. Horrela sortu zen lehenengo partea, ezer ez zen aurrez pentsatua izan.

      Josu Lartategi ueun ezagutu nuen. Berak Charles Bukowskiren poema antologia bat euskaratua zeukan eta galdegin nion ea niretzat bakarrizketa bat idatziko lukeen. Bukowski, Burroughs, Kerouac… literatura mota hori interesatzen zitzaidan. Ildo hori hartuta, handik gutxira trilogiaren bigarren partea izango zen Ardoaz lana idatzi zidan. Kostatu zitzaidan muntaketa osatzea. Testuaren aldetik istorioari zerbait falta zitzaion —trabesa, esango nuke— eta Bernard-Marie Koltesen La nuit juste avant les forêts irakurtzeko gomendioa egin nion Lartategiri. John Kennedy Toole idazle estatubatuarraren A confederacy of dunces (Ergelen batzarra) eleberriko Ignatius J. Reillyren pertsonaiatik edan nuen nire pertsonaia eraikitzeko orduan, baita Becketten teatrotik eta, nola ez, Leopoldo Maria Panero poetaren izaera pertsonal eta profesionaletik ere asko xurgatu nuen. Azkenean, Ignatius pertsonaia deprabatua gorpuztea lortu nuen eta Euskal Herriko hamaika plazatan emango nuen antzerkia.

      Hirugarren partea Bestalde kolektibokoak ziren Peru C. Saban eta Pedro Blancoren eskutik etorri zen. Elkarri eskutitzak bidaliz idatzi zuten testua. Erdia euskaraz, eta erdia gaztelaniaz. Mis rarezas dirías tú deitu zioten testuari eta pertsonaiaren eraikuntza zoragarrian murgildu nintzen. Beste bi aktore sartu nituen lanean, Victor Palacio eta Alex Gerediaga, hauek Famus eta Kronopius pertsonaiak antzezten zituzten. Zirkuko pertsonaiak bailiran, antzerkiaren aurkezpena egiten zuten eta emanaldian zehar Enriren laguntzaileak bilakatzen ziren. Enri pertsonaiak bere look eta jarrerarekin publikoa txundituta uzten zuen. Geldiezina zen haren imajinazioa, eta keinuaren eta posearen aldarrikapen etengabeak eromenaren mugetara eramaten zuen ikusleria. Iñigo Zabalaren eszenografiak ondo irudikatzen zuen Enriren mundu eroa, eta Aitor Agirianoren zuzeneko musikak giro zoragarriak sortzen zituen.

      Hiru bakarrizketak Tom Waitsen Swordfishtrombones diskoko Underground abestiarekin hasten ziren. Berrehundik gora emanaldi egin nituen Euskal Herriko hainbat taberna, elkarte, gaztetxe, kultur-etxe eta imajinaezinezko espazio undergroundetan. Ander Lipusen Anderground trilogiak bide bat irekitzen lagundu zidan antzerkigintzan. Jada ez zegoen atzera bueltarik! Undergroundean bazen ere, outsider baten moduan bazen ere, antzerkia nahi nuen ogibide. [15]