Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

8 Olivetti poetiko [19]

 

Nire sorkuntza borborka zegoen. Beste laborategi bat prestatu nuen Mina Espazion, Aitor Agiriano Torori proposatu nion monografikoa elkarrekin egitea. Berak musikaren eta soinuaren alorra jorratuko zuen. Mandragora antzerki taldearekin egiten zuen lana ezagututa, aktorearen lanketa pertsonal zein kolektiboan ezinbestekoa iruditu zitzaidan berak egiten zuen lanaren ekarpena. Zerbait indartsua sortu zen ikastaroan parte hartu zuen jendearekin. Bakarrik lanean ibiltzeaz gogaituta, talde bat elkartu eta antzezlan bat muntatzeko unea zela ikusi zuen. Antzerkia kolektiboa da. Laborategian parte hartu zutenei deitu eta obra bat egiteko proposamena luzatu nien. Antzerki konpainia bat izatearen ametsa hurbilago zegoen.

      Obra eraikitzen hasi ahala, laborategiaren formulak zentzu gero eta indartsuagoa hartzen zuen. Ordura arte Laytonen ikasitakoak sutara bota nituen, eta forma eta modu berriak bilatzen hasi nintzen. Cristina Samaniego ezagutu eta bera gonbidatu nuen bilatzen ari nintzenari hitzak jartzera, laborategiko aktoreak trebatzeko eta tresna berriez hornitzeko. Cristina aktore, pedagogoa eta antzerki zuzendaria da, egun Santanderren du egoitza eta Espacio Espiral deritzon lekua zuzendu eta kudeatzen du. Atalaya konpainian ibilitakoa da, eta Sevillako tnt Nazioarteko Antzerki Laborategiko kofundatzailea ere bada. Bere entrenamenduek eta teknika irakaspenek haize berri bat ekarri zuten taldera, batez ere aktorearen lan egiteko moduan. Gorputzetik egin nahi nuen lan. Pertsonaia esperpentikoak sortu, espresionismotik hurbilago zeudenak, dena handi eta intentsu. Oihuka ari ziren pertsonaiak ziren: Giacometti, Bacon, Munch…

      8 Olivetti poetiko muntatzeko orduan deskubritu berriak nituen maisuen ideiak oholtzara eraman nahi nituen: Kantor, Meyerhold, Barba, Artaud, Grotowski… eta estetika eta antzerki horren guztiaren entsalada bat egiten bukatu nuen. Antzerkia antzerkiaren barruan. Leherketa bat bezala izan zen niretzat. Baina zein zen gaia? Zer bilatzen nuen? Bizitza/heriotza, unea/eternitatea, egia/gezurra.

      Julian Rios idazle galiziarraren Poundemonium liburua erori zen nire eskuetan. Ez dakit nola. Ez dakit zuzen zer zuen eleberri hark, kaosa, askatasuna, baina irakurtzerakoan irudi bat piztu zitzaidan, gogo bat, emozio indartsu bat. Puzzlea osatzeko orduan beste bi libururen eragina izan nuen: Luigi Pirandelloren Sei personaggi in cerca d’autore (Sei pertsonaia egile baten bila) eta Miguel Unamunoren Niebla (Laino), non protagonistek autoreari aurre egiten dieten. Rafael Sanchez Ferlosioren Vendrán más años malos y nos harán más ciegos entseguak ere eragin handia izan zuen.

      Itxitako egunkari zaharkitu batean kokatu nuen basa ekintza. Olivetti zahar batzuk bilatu nituen, mahaiak eta aulkiak, eta gutxika-gutxika erredakzio hartan gertatzen zena forma hartuz joan zen. Gidoia idazteko ere idazle ekipo bat bildu nuen, eta dramaturgia argitu ahala inprobisazioak egiten genituen.

      Egunkari abandonatuan bizi diren mamuak esnatzen dira, publikoa eurak ikustera etorri direla ohartzen direnean. Obrako pertsonaiek martxan jartzen dute euren joko bihurria, errealitatearen kritika zorrotza eginez. Euren jolasak ez du mugarik. Ikuslearen pertsonaia egiten zuenak antzerkia bukatu dela esan eta hauek errebelatu egiten dira. Ez dute hil nahi eta barrikada bat osatzen dute heriotzaren kontra. Azkenean, teloia jaisten denean, eskultura bat gelditzen da. Bizi izandakoaren arrastoa. Antzerkia bukatu da.

      Eta nola lortu genuen hainbeste jende elkartzea? Eta nola bideratu zen ekoizpenaren alorra? Ze dirurekin muntatu zen? Garai hartako 1.000.000 pezeta jarri nituen nire poltsikotik. Edo, hobeto esanda, jendeak bere poltsikotik jarrita utzi zidan dirua jarri nuen. Uste dut garai hartan Bilbo Zahar erdiari dirua zor niola. Batari 1.000 pezeta, besteari 5.000... baina lortu nuen. Gurasoek eta lagunek lagundu zidaten, eta horrela lortu nuen dirua biltzea. Nik orduan laguntza soziala kobratzen nuen, eta diruz oso justu ibiltzen nintzen hilabetea pasatzeko.

      Antzerkiolako beste partaideei dagokionez, argien diseinuez arduratu zen Oier Ituarteren konplizitatea ere erabakigarria izango zen handik aurrera berarekin lana egiteko. Ana Davilaren eszenografia ere esanguratsua izan zen eta, nola ez, Aitor Agirianoren musika, bere lanak emango zion eszenatokian gertatzen zenari arima. Eromen, atrebentzia eta sen hartatik guztitik sortu zen Fabrica de Teatro Imaginario/Antzerkiola Imaginarioa antzerki taldea.