Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Yuri Sam. Otoitza [27]

 

Jon Gerediagari formatu txikiko zerbait idazteko proposatu nion. Tabernetan eta espazio askotarikoetan egiteko bakarrizketa bat, nire aurreko trilogiaren antzera. Jon unibertsitateko doktorego tesia egiten zegoen eta Txilera joan zen, maputxeen gizartea aztertzera. Beraien errituak, hizkuntza, sinboloak eta maputxeen xamanak diren matxien mundua ikertzera joan zen. Horren emaitza Drama y símbolo en la espiritualidad mapuche titulupean idatziko zuen unibertsitateko doktorego tesia izan zen.

      Egun batez, testu bat igorri zidan posta arruntez Txiletik etxera. Irakurri nuenean oso indartsua iruditu zitzaidan, baina ez taberna batean egiteko modukoa. Testuak eta istorioak zuten indar poetikoaz ohartuta, beste zerbait egin behar nuela iruditu zitzaidan. Buruari bueltaka hasi nintzen, zer egin nezakeen hain testu ederrarekin? Erritual bat egitea bururatu zitzaidan. Hitz horiek xaman batek esaten bazituen, espazioa, mugimendua… lana oro har sakratu bihurtu behar nuen. Eta aktorearen jokoa, berriz, dantza.

      Gutxika-gutxika Jonekin testua lantzen hasi nintzen, eta bakarrizketa bat izatetik beste bi pertsonaia gehitzera pasatu ginen, Kurma eta Kumalen deituko zirenak. Ilargia eta eguzkiaren izpirituak, xamanaren delfinak, laguntzaileak, Veronica Fernandezek eta Miren Gaztañagak jokatuak.

      Aktore bezala gauza batzuk saiatu, esperimentatu, probatu nahi nituen. Indian ikasitako kathakalia, Baliko maskarak eta mugimendua, Japongo noh antzerkia. Ordura arte ikasitakoarekin jolastu nahi nuen, bide berriak jorratu eta aztertu. Mugimenduen partitura bat eraiki, dena kodifikatua eta nire imajinariora ekarria. Baina, nola egokitu neurera? Juan Antonio Urbeltzengana jo nuen. Berarekin luze hitz egin ondoren, Arratiako jota eta Baztango mutil dantzak ikasteko esan zidan. Elgoibarko Haritz Euskal Dantzari Taldeak duen lokalera joaten hasi nintzen. Lurdes Odriozola eta Jon Lizarralderen konplizitatearekin, Oier Araolaza eta Mikel Legorburu izan nituen irakasle. Beste dantza batzuk ere sartu nituen ikuskizunean, betiere nire erara moldatuak eta estilizatuak. Adibidez, Yuri Samen bazen borrokako pasarte bat, eta Xemeingo dantzan ezpata txikiekin egiten dituzten mugimenduak baliatu nituen. Dena izan zen bilaketa. Ekialdeko tradizioetan oinarritutako mugimendu eta lanketa energetikoez aparte, gure herriko dantza eta bestelako mugimenduak landu nituen, esku pilotariaren gorputz dantza, esate baterako. Aitor Agirianorekin batera koadro energetiko batzuk ere sortu genituen, dramaturgiaren pultsuari zegozkionak. Goi, erdi eta beheko plano energetikoetatik zeharkatzen zuen ekintzak, eta horrek berebiziko indarra ematen zion antzezlanari. Dramaturgia guztiek horretara begira lan egiten zuten: Oier Ituarteren argi lurtar eta aldi berean zerutiarrak, Miren Lore Garmendiak eta Azegiñe Urigoitiak diseinatutako jantziak, Jose Pablo Arriagaren eszenografia eta makilen joko espaziala eta formala. Dena erritualari, otoitzari begira.

      Yuri Sam antzezlanak V. Donostia Antzerki Saria irabazi zuen eta nazioarteko hainbat jaialditan egon zen: Chicago, Miami, Mexiko Berria, Rosario, Teheran eta Kairon, besteak beste. Gure herrian ez genuen hainbestetan eman, baina ikusi zutenek lan haren indarra, nortasuna eta poetika goraipatu izan dituzte beti. Evohe!