Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Hitzaurrea

 

Erregea eta bufoia
eta deabrua eta jainkoa

 

Jon Gerediaga

Bilbon, 2023an

 

Erregearen aurrean bufoiak baino ez ditu egia mingarrienak esango. Bufoiak baino ez dauzka horretarako ausardia eta trebezia eta baimena. Deabruak beldurrik ematen ez duenean, orduan bufoi bihurtzen da, eta oholtza gainetik publikoaren bihotza “ukitu eta hunkitzeko” betebehar “sakratua” izango du. Baina bufoiak txantxa eta amarruen bidez urratzen duen bihotza benetako publikoaren benetako bihotza da. Bihotz horretan bufoi burlatiak edo deabru onberak eragin ahal duen urratua ere benetan sakona izan daiteke. Eta deabru-bufoiaren bihotza ere benetakoa da. Eta handi-handia.

      Bai, bufoiak antzerkiaren joko sakratuaren artea, ofizioa, eta artifizioak ederki ezagutzen ditu, ondo ikasi ditu amarru eta abilezia guztiak. Ondo entrenatu ditu, serio egin du lan, maisua da bere ofizioan. Eta oso ondo daki bere ofizioa sakratua dela. Halaxe azaltzen digu Ander Lipusek: “Antzerkiak bere baitan beti izan behar du erritualaren parte, eta funtsezkoa izan behar du komunitatearen aurrean. Sakratua. Profanatua izateko eskubidearekin, noski!”. Sakratua den guztia tabuz babestuta dagoen arren, bufoiak debeku eta isilune horiek guztiak urratzeko ahalmena dauka. Alde batetik, ahalmen hau jaiotzatik jasotakoa da, berezko talentu bat da, kultura askotako xamanek txikitatik, bizipen, amets eta begitazio berezien bidez jaso ohi duten deia. Baina, bestalde, xamanak bere ofizioa menperatu nahi badu, luze trebatuko da errege, bufoi, deabru, jainko, izadi eta gizakien eskolan. Bidea luzea da, eta lan handia egin beharko du bere ofizioan maisu edo maistra izatera iristeko.

      Dudarik gabe, emankorra eta luze-luzea da Ander Lipusek ibili duen bidea: herri antzerkia, William Layton, maskaradak, Paca Ojea, kathakalia, Mas Soegeng eta Baliko antzerki maskara, antzerki antropologia, saxofoia, bertsolaritza, Arratiako dantzak, Tadeusz Kantor, Meyerhold, Odin Teatret, La Zaranda, Antton Luku, eta abar luze bat. Bai, asko eta asko dira xamanaren maisu eta maistrak, eta ikasle onak gizalegez aitortzen du haiekin guztiekin duen zorra. Eta, hala ere, ikasle onenek bezalaxe, bere bidea egiten du, berezia, bakana. Nire ustez, jendartean mugitzen denean ere, edo lagunartean, hirugarren begi bat adi mantentzeko ahalmena izan du beti Lipusek, maisu eta maistrak edonon eta une oro aurkitzeko dohaina. Bai, aktore on batek badaki edozeinen keinuetatik elikatzen, badaki edozeinen hitz egiteko edo mugitzeko manerak aztertzen, lagunen aldarteak irakurri eta mimetizatzeko ahalmena dauka. Are gehiago, esango nuke intuizioz edozeinen “esentzia bereganatzeko” gai dela, bizidunen forma gehienak hartzeko trebezia duela: xamanak bezalaxe.

      Baina argi gera dadila: bere ofizioaren aldeko engaiamendu erabateko honek ez du Iñigo Ibarra Lizundiaren begirada itsutu. Hango eta hemengo maisu eta maistra guztien gainetik, Iñigok oso ondo daki maistrarik handiena bizitza bera dela. Natura. Ama. “Bizitzaren labirintoan antzerkia bilakatu zen nire haria”. Bai, bizitzan ikasi du (non bestela) xamanak bere artearen azken amarrua. “Bizitza da handiena”.

      Eta esan beharra dago: aktore eta sortzaile honen hainbat emanalditan hunkitu izan diren bihotz horiek guztiak ondo egindako lan baten ondorioz hunkitu dira, ez kasualitatez. Dena ez da gezur, dena ez da amarru. Lana benetakoa da. Deabrua mozorroen jauna da, bai, sedukzioaren maisua, baina badaki tinko lan egiten ere, ume baten seriotasunez amets egiten, zintzo eta zuzen jokatzen. Seme ona eta seme gaiztoa, Atarrabi eta Mikelats, Fausto eta Mefistofeles, deabrua eta jainkoa gauza bera eta bakarra izan daitezkeela azaldu zidan Lipusek behin. Eta, besteak beste, bi indar kontrajarri horiek (leun eta gogor) orekatzeko beharraz ere hitz egiten digu orain liburu mamitsu honetan. Izan ere, bere ofizioaren hiztegi oso bat atontzeaz gain, askoren bizitzaren labirintoan itzulbidea ez galtzeko hari bat eskaini digu hemen.

      Eta bakoitzari berea: euskal antzerkiaren uztak eman duen maisu handi bat da Ander Lipus. Eta antzerkiaren ofizioan engaiatu nahi duenak, ezinbestekoa du zenbait maisu eta maistraren pausoak ezagutzea, tartean Lipusenak. Bakoitzak bere bidea aurkitzeko, ikasi beharko du probetxuzkoa zer den, eta zer baztertzekoa. Ikasle horientzat guztientzat, liburu hau irakurri ahal izatea zorte handia da. “Aktorearen bost zutabeak”, “aktorearen kontzientzia hirukoitza”, “aktorearen bi lurrak”… Aurretik esaten ez genituen gauzak identifikatu eta izendatzen dira bertan: Arnasa, Indar, Adi, Jausi/Jauzi, Oreka, Behaketa, Sena, Nia/Ni bestea/Bestea… Denboraren laguntzaz, aktore batzuentzat hitz hauek guztiak antzerkiaren bidean harri-pauso sendo bihurtuko direlakoan nago.

      Eta, hala ez balitz ere, inoiz erregearen tirania muturrera iristen bada eta bufoiari ere debekatzen baldin bazaio burla egitea, orduan, bufoiak ere jazarriak diren erreinu anker horretan, nire bihotza eta esker ona lagunaren aldekoak izango dira. Liburu honen egileak eman zidan hainbat urtez komedianteen karabanan bidaiatzeko aukera. Aktore hark poeta bat onartu zuen bere aldamenean, non eta poeta bat nekez onartzen den mundu eta garai batean. Unibertsitateko paraninfoan ukitu zidan bihotza lehenengoz, Un minuto bakarrizketarekin. Goiz hartan, 18 edo 19 urte eskasekin dagoeneko artista zela erabat argi zeukan aktore bat ezagutu nuen. Ni, aldiz, poeta-saguzar itsu bat nintzen oraindik, fakultateko horma ilunen kontra kolpeka. Gero, Mina Espazioko agertokia eskuz eraiki zuenean, argi ikusi genuen denok mutil hura artista izateko serio eta tinko lan egiteko prest zegoela.

      Antzerkia eman ahal izateko ezinbestekoak diren hiru elementuak, neurri handi batean, berak birsortu dituela iruditzen zait orain: espazio sakratu bat, agertoki bat (egurrezkoa, apala, haren eskuz egina); aktore puska bat, ondo entrenatua; eta publiko belaunaldi berri bat ere, Euskal Herriko antzoki gehienak betetzen dituena, “zapata pila” bat. Lipus ez da, noski, bizitzaren labirintoan bakarrik ibili, berak ondo daki. Antzerkiaren hariari segika, hainbat bidelagun, maisu eta maistren lezioak aitortzen ditu liburuan, gizalegez. Orain, gizalegezkoa izango litzateke hainbat antzerkizalek, aktorek, musikarik, teknikarik edo poetak Ander Lipusekin daukagun zorra aitortzea ere. Baina ez naiz orain hasiko besteen izenean hitz egiten.

      Nik behintzat arrapaladan irakurri dut zure orain arteko bizitza biltzen duen liburu hau, bihotza hunkituta oraingoan ere. “Zein eta nola izango ote da azken emanaldia? Zer axola du horrek, aurrera jarraituko du antzerkiak”, esan didazu belarrira. Hitz jakintsuak dira, Iñigo, eskuzabalak. Niri opari handia egin zenidan, egin didazu, eta oso eskertuta nago. Besarkada handi bat, bidelagun, eta mila esker eta bat gehiago.