Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Performanceak

 

Mina Espazioren garaian egin nituen performance eta ekintza esperimental gehienak. Hasieran Jesus Pueyok zuzentzen zituen —Stock de muerte izan zen esanguratsuena— baina laster edozein aitzakia zen ona performance bat proposatu eta egiteko. Espazio bat genuen, librea. Eta gauza asko esateko.

      Gu “oso garaikideak” ginen. Postmodernismoa aspaldi bidalia genuen pikutara. Alternatiboak, outsiderrak ginen. Espainiako kolektibo eta elkarte garaikideekin harremanak genituen. Bartzelonan egiten ziren diziplina askotariko topaketetan parte hartzen genuen. Espazio bezala, alternatiba bezala, Espainiako beste artista eta proiektu askorekin konplizitatea lortu genuen. Tartean, Valentziako Ulises Pistolo Eliza izeneko artistarekin eta berak eta bere kideek kudeatzen zuten Purgatori aretoarekin, edo Santiago de Compostelako Nasa aretoarekin. Hala ere, esan behar dut ni nahiko kritikoa nintzela jarrera artistiko batzuekin. Eta horretan, Minako kideei argi adierazten nien nire pentsamoldea: dena da posible, baina “dena” hori ezin da edozer gauza izan.

      Gogoratzen dut Bartzelonako topaketa batzuetan performer katalan baten ekintza. Performerrak publikoari adierazi zion zein ordu zen eta zein lekutan zegoen. Utzi zuen erlojua zoruan. Gero gutxika-gutxika biluztu egin zen, bere arropa guztiak utzi zituen eta korrika hasi zen. Eraikinaren patioari buelta bat eman eta bukatutzat eman zuen performancea. Publikoak txalo egin zuen. Utikan!

      Arte proposamen batzuk, hain txarrak izanda, ahazten ere zailak dira. Hala ere zerbait eragin dute nigan. Egia da. Bestela ez nuke liburu honetan hortaz idatziko. Rodrigo Garciaren Accidens. Matar para comer performancea datorkit gogora. Aktoreak abakandoa zatitu, parrilan kozinatu eta jan egiten zuen. Dena erritualitate baten barruan, abakandoaren inguruan jarritako mikrofonoek bere agonia anplifikatzen zutela. Ikuspuntu animalistatik basakeria bat, baina egunerokoan izakiok basakeria horiek egiten ditugu. Rodrigok ikuskizun honekin egiten zuen gauza bakarra zera zen: gure gizartean normalizatua dagoen ekintza bat agerian jarri. Abakandoa plantxan. Denak balio du?

      Bestalde, Bilbon bazegoen talde bat Espacio Abisal inguruan mugitzen zena. Espazio horretako artistek oso ekintza esanguratsuak egin zituzten. Bakoitzak bere jakin-min eta kezkak plazaratzen zituen, bere erara. Nortasun handiko artistak ziren: Fausto Grossi, Ana Davila, Alberto Lomas… Eta, norbait bereziki aipatzearren, Beatriz Silvaren performanceak aipatuko nituzke. Feminismoaren sustraietatik abiatuta emakume gorputzaren objektualizazioari kritika zorrotzak egiten zizkion modu oso berezian: batez ere, bere gorputza erabiliz. Eta, beste norabide batean, ezin Ramon Txurrukaren performance probokatzaileak aipatu gabe utzi. Bere gorputzaren suntsipenetik hasita gure gizarte idiota honen kontrako garrasi mingarria irudikatzen zuten bere ekintzek. Pentsamendua eta kritika, performance mugimendu interesgarria zegoen botxoan.

      Guk ere, Mina Espazion, lokaleko gastuei aurre egiteko talde libre bat sortu genuen. Lokal alternatiboetan eta diskoteketan ibiltzen ginen performanceak egiten. Asier Etxeandia bilbotarrak eta biok egiten genuen horietako bat. Elkar besarkatu, modu lizunean musukatu, azenarioak karraskatu eta elkarri tu egin, pistolak eskuan hartu, kateaturik agertu, gas maskarak jantzita… erotuta geunden! Jendea dantzan aritzen zen drogez lepo, eta gu pista erdian muturreko ekintzak egiten. Anabasa horren guztiaren erdian, jaurtigairik gabeko pistolekin elkarri tiroak ematen hasten ginen. Tekno jaialdi batean geundela, disc-jockey ezagun batek esan zuen ero horiek gelditzen ez baziren —gutaz ari zen— pintxatzeari utziko ziola. Antolatzaileak gugana etorri ziren, gure ekintzak bertan behera uzteko esanez. Eta guk, ezetz. Gure lana egiten ari ginela. Gurea artea zela. Eta ezin genuela gure sorkuntzaren parte bat moztu. Hori zentsura zela.

      Egia esan, onartu beharra daukat han zegoen jendea dja ikustera joan zela eta ez gu, baina tira! guk ere bagenuen gure urguilua. Artistak ginen, eta ez edonolakoak! Gure koherentzia artistikoa muturreraino eramaten genuen.