Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

ˇBastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Paca Ojearen aholkua

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Europako kultur hiriburua II

 

Ustez publikoa gogoan sortzen diren ekitaldi guztiek ez didate, ordea, zirrara bera sortzen. Kultur hiriburuekin eta horrelako proiektuetan xahutzen den diru zamarekin kritiko azaldu izan naiz.

      Kulturak orokorrean diru injekzioak behar ditu. Ados. Kulturak ere ekonomia bat mugitzen du eta ez nago horren kontra. Nola egongo naiz bada horren kontra? Kontua da ekonomia hori zein asmorekin mugitzen den, eta hor agian ideologikoki ez nator bat kultur politika batzuekin.

      2016. urtean Donostia izan zen Europako Kultur Hiriburua. Ni proiektuarekiko oso kritikoa nintzen, baina egia da inoiz ez nuela proiektuaren kontrako iritzirik eman, ezta ahotsik altxatu ere. Gauza gehiegiren kontra nago eta argi daukat horretan ez dudala nire indarra xahutuko. Hobe da sorkuntzarako utzi indar horiek, eta sorkuntzaren bitartez kontzientziak ireki eta iritziak plazaratu. Hala ere, seguru nago gauza ederrak ere egin izan direla. Hori ez dut ukatuko. Are gehiago, esango nuke pozten naizela.

      Hiriburutzaren barruan Hazitegiak deituriko proiektuan jaso genuen dirulaguntza txiki bat, Zumaian eta Azpeitian egonaldiak egiteko. Bertako elkarte batzuekin mediazioak egin genituen. Ni ez nintzen dirulaguntza haietara aurkeztearen aldekoa, baina egia da ekoizpenerako behar dituzun diru iturri guztiak baliatu behar direla. Taldean, batez ere ekoizpenean ari zirenek, aukera bat bezala ikusi zuten hiriburutzari dirulaguntza eskatzeko bideak jorratzea. Eta azkenean, horretara jo genuen.

      “Bizikidetzarako (elkarbizitzarako) kultura” proiektuaren barruan lau arlo nagusi sortu zituzten jarduera eta programak gauzatzeko: Bakearen itsasargia: gatazkak, bizikidetza, biolentzia eza, giza eskubideak, enpatia, desberdintasuna; Bizitzako itsasargia: bizitza osasungarria eta solidarioa, adiskidetzea, etika feminista, gastronomia, inklusioa / bazterketa, herritarren jabekuntza…; Ahotsen itsasargia: hizkuntzak, hizkuntza artistikoak, transmedia, aniztasuna, euskara, itzulpengintza; Itsasargia eta lurra: lurraldea, paisaia, hiria eta natura, mugikortasun iraunkorra, mugak, gobernantza… Europan bizikidetza eraldatu eta hobetzeko interes soziala zeukaten lau eremu ziren hauek, lau itsasargi. Hara! Zenbat argi! Zenbat gauza on!

      Programa kulturalaren zuzendaria Xabier Paya zen. Bera izan zen urte horietan Europako Kultur Hiriburuko aurpegia, beraz, berarengana jo genuen. Proposamena oso zehatza zen. Lehenengo, proiektu artistikoa azaldu genion, ondoren proposamen ekonomikoa eta elkarlana. Francoren bilobari gutuna zen aurkeztu genion proiektua. Gure herrian Francoren diktadurak eragindako zauriez eta minez hitz egingo zuen lanak. Ez ote zuen bada proiektuak ongi enkajatzen? Gure herriaz mintzatuko ginen, gure hizkuntzaz, gure memoriaz, gutaz. Ximun Fuchsek horretarako hamalau aktore eta musikari bat beharko lituzke oholtza gainean. Jende gazteari lana eman eta obra indartsu bat plazaratzea zen asmoa Euskal Herriko plaza guztietan. Jakinda herri batzuetan hainbeste aktoreren katxeta ordaintzeko gaitasunik (dirurik) ez zela egongo, Donostia 2016ri eskatzen genion parte baten kargu hartzea. Gainera guk, dirua jartzen bazuten, mediazio lan ikaragarria egingo genukeen obraren inguruan. Gure herrian gertatutakoaz hitz egin eskola, elkarte eta hainbat agenterekin. Beraz, guk gure aldetik ekoitziko genuen antzerki lana eta katxetaren erdia Donostia 2016k jarriko zuen.

      Bilera egunean argi esan zigun Xabik guk aurkezten genuen proiektuak ez zuela ibilbiderik izango, baina hala ere bidaltzeko berari azaldutakoa. Erdi bidean ere ez zen geratu proiektua. Kasurik ez! Itsasotik itsasargi asko ikusten genituen baina inork ez gintuen portura sartzera gonbidatu! Piratei gertatzen zaien bezala, porturik gabe, itsasoan nabigatzen jarraitu behar izan genuen, enbata guztiei aurre eginez. Kontraesanak kontraesan, Francoren bilobari gutuna obrak XVII. Donostia Antzerki Saria jaso zuen.

      Batzuek 2016. urtea euren bizitzako urtetzat oroituko dute, beste batzuek instituzioetatik etxera edo patrikara diru dezente sartu zuten urtea; beste askorentzat urte normal bat. Niretzat, ordea, urte tristea izan zen, ez hiriburutzaren kontuagatik, ez, urte hartan hil zelako nire Gorbeiako artzain txakur fidel eta maitagarria, Batu. Bizitza da handiena.