Antzerkiaren labirintoan I
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan I
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
374 orrialde
978-84-19570-11-6
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

Erosi: 20,90
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

Erregea eta bufoia eta deabrua eta jainkoa (Jon Gerediaga)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN I

Markina-Xemein (1971-1990)

Lehenengo mapa

Ama

Memoriaren txokoan

Bizi-bizia sukaldean

Erraldoi eta buruhandiak

Berakruz ikastolan

Furgoneta I

Herri antzerkia: Etxebarriko Antzerki Taldea

Egon Schiele edota Gustav Klimten estiloan

Rara avis

Arrautzen gorringoa

Apuntadorerik ez!

¡Bastante teatro!

Lehen antzerki liburua

Antzerki ikastaroak UEUn

Marxkarada

Eskolarik ez

Espainiara begira

Txotxe kapitain pilotu

Madril (1990-1996)

Bigarren mapa

Curriculuma

Hamlet, erdiarekin nahikoa

Erdararekin arazoak

William Layton antzerki laborategia

Teknikaren hezurduraz

Teknikaren arriskuez

Benetako eszena bat

Footsbarn theatre

Hipnosi saioak el Retiron

Casting-ik ez

Europako kultur hiriburua I

London Calling

Pragako teatro beltza

Antzerki klasikoan

Oscarrak

Furgoneta II

Rave

Azken duelua

Bilbao (1996-2005)

Hirugarren mapa

Tropoak, tranpak eta heteronimoak

Utopia

Antikristoaren bila

Anderground trilogia

Mina Espazio

Mundua aldatu

Performanceak

Antzerkiola Imaginarioa

8 Olivetti poetiko

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Drogak eta sorkuntza

Ergatiboa administrazioan

Jurgirekin solasean

Kathakali

Kunchukuttyamma

Eyou

Basauriko antzerki eskola

Eugenio Barba, antzerki antropologia

Drama laborategia

Eva Forest eta Alfonso Sastre

Mas Soegeng, Baliko antzerki maskara

Yuri Sam. Otoitza

Saguzarrak lotan daude

Antzerki unibertsitarioa

Ritos, gure azken lur zatia

Errituala, kultura eta ikuskizuna

Ardoaz blai

Tadeusz Kantor, heriotzaren antzerkia

Hil ezazu aita

Folklorizazioa

Denak ala inor ez

Stage nazioartekoa

Patetikoa

Inor ez da profeta bere herrian

Au revoir, triunfadoreak!

Antton Luku, bortutik datorren ura

Zauriak

Berriz (2005-2020)

Laugarren mapa

Batu

Adel — Artedrama Euskal Laborategia

Urregarai Herri Eskolan

Artedrama

Elkarrekin bidea

Lehen eguneko ilusioarekin lanean

Zappatrusta

Babiloniako loreak

Legaleon-T eta L’Alakran

Martina

Puck

Arrafortuniako dama

Dejabu Panpin Laborategia

Fuchs anaiak

Iraultza isila

Abarka antzerki taldea

Arozena eta Landart

Hautuak

Garaizarkoa

Huts Teatroa

Egoitzak

Kultur Maratila

ZUbi

Sasi sareak

Bilboko Pabiloi 6

EHAZE

Agus eta Lali

Iparraldean

Mixel eta Maika Etxekopar, Xiberuatik bi xori

Publikoa

Europako kultur hiriburua II

Maiatzak 4

Malabarak

Sagarrarena I

Sagarrarena II

Kerala Kalamandalam

Zapata pila!

Irakasleak, maisuak, maistrak eta guruak

Markina-Xemein (2020-2021)

Bosgarren mapa

Itzulera

Amancay, bihotza sendatzen duen lorea

Izua eta izurritea

Furgoneta III

Ama

Amarauna: bideak eta bidaideak

Seigarren mapa

Bertsolaritzaren amaraunean

Dantzaren amaraunean

Musikaren amaraunean

Arte bisualen eta plastikoen amaraunean

Poesiaren amaraunean

Eskerrak

Oharrak

Bibliografia

 

 

Paca Ojearen aholkua

 

Madrildik, telefonoz deitu zuten etxera. Aitxitxek telefonoa hartu eta mandatua koaderno batean apuntatu zuen. Etxera heldu nintzenean, esan zidan Madrilgo eskolatik deitu zidatela, testu batzuk ikasiak eraman behar nituela eta koadernoan apuntatutakoa ondo begiratzeko.

      Egia esan, koadernoan aitxitxek gauza askorik ez zuen apuntatu. Hiru idazleren izenak ziren, eta hiru lan. Bat ez nuen ulertzen eta ez nekien gainera nor zen. Txeo edo halako zerbait jartzen zuen. Gero jakin izan nuen Txekhov zela, Anton Txekhov, errusiar idazle eta dramagilea. Bigarrena Txespi jartzen zuen. Hura Shakespeare izango zela asmatzea errazagoa egin zitzaidan, eta hirugarrena, Calderon de la Barcaren La vida es sueño, hau ondo ezagutzen nuen eskolatik. Beraz, ez nuen dudarik izan eta Segismundoren bakarrizketa ikasteari ekin nion.

      Behin testua ikasi nuenean, eta Madrilera joateko data hurbiltzen ari zelarik, “Xemein eskautak”eko lagunek despedida antolatu zidaten. Nik, erakusgarri moduan, prestatutako bakarrizketa egin nien. Nire erdal azentu petralarekin, erreak ondo markatuz, eta kristoren keinuak eta sentimendua jarriz, erdi oihuka, Segismundoren hitzak errepikatzen nituen:

 

Apurar, cielos, pretendo,

ya que me tratáis así

qué delito cometí

contra vosotros naciendo;

aunque si nací, ya entiendo

qué delito he cometido.

Bastante causa ha tenido

vuestra justicia y rigor;

pues el delito mayor

del hombre es haber nacido.

 

Txalo zaparrada baten ostean, lagunek galdetu zidaten ea nola nintzen hori dena buruz ikasteko gai. Hori gutxienekoa zela erantzun nien. Harrotasun puntu batekin, gustura sentitzen nintzen, hurbilago ikusten bainuen aspalditik nuen ametsa: aktore izatea.

      Agurtu nituen kuadrillako lagunak, “Xemein eskautak”ekoak, neska-laguna eta familia, eta Madrilera joan nintzen, momentuz, osabaren etxera, ez bainekien ikastaroko probak gainditu eta hautatua izango ote nintzen laborategiko hiru urteak egiteko.

      Puerta del Soletik oso hurbil, Carretas kaleko 14.ean zegoen laborategia. Lehen eguna Paca Ojearekin izan zen. Urte hartan alaba hil omen zitzaion eta kopetilun antzematen zitzaion. Izaera handiko emakumea, klasera betaurreko beltzekin etortzeko ohitura zuen. Paca Ojeak bai zineman eta bai antzerkian lan txukunak eginak zituen, tartean Pascual Duarte filma edo Jose Carlos Plaza eta Miguel Narrosen zuzendaritzapean egindako hainbat antzerki lan.

      Ikastaroan Espainiako bazter guztietatik etorritako hainbat ikasle bildu ginen: valentziarrak, andaluziarrak, madrildarrak, euskaldunak. Hiru astez elkarrekin partekatu genituen interpretazioko eta inprobisazio teknikako klaseak. Hogeita hamar horietatik gutxi batzuek bakarrik izango zuten Laborategian sartzeko aukera. Lehen egunean, Pacak galdetu zuenean ea norbait prest zegoen bere lana erakusteko, nik altxatu nuen eskua.

      Denen aurrean jartzeko eskatu zidan eta galdeketa sakona egiten hasi zen: zergatik aukeratu duzu testu hau? Zergatik idatzi zuen Calderon de la Barcak obra hau? Zergatik dago Segismundo preso? Zergatik, zergatik, zergatik...?

      Nik galdera uholde hori ez nuen ulertzen zertarako zen, eta ahal nuen bezala erantzuten nion: “Pues llamasteis porrr telefono a casa, y cogió mi abuelo, y como yo conosía la obrrra de La vida es sueño de la ikastola, pues…” eta horrela ia bi orduz. Galderak eta galderak. Eta bat-batean, nahikoa zela eta jesartzeko esan zidan. Orduan bai ez nuela deus ulertu. Prestatuak nituen Segismundoren arropak, praka motzak preso baten erara guraizeekin ongi moztuak, prestatuak nituen Segismundoren kateak ere, paperez egindako kate eta eskuburdinak... prestatuta nuen bakarrizketa ezerezean geratu zen, ezin izan bainion prestatutakoa erakutsi.

      Hurrengo egunetan beste lagunak euren eszenak erakusten hasi ziren. Bata bestearen ondotik, ia denek Anton Txekhoven Petición de mano egin zuten. Niri denek berdina egiten zutela iruditzen zitzaidan, eta batez ere aspergarria zela. Normala, naturala, ia bizitzarik gabea.

      Egun batez, Mamen, Madrilgoa bera, bakarrik zegoela eta, ea norbait berarekin lan egiteko prest egongo zen galdegin zuen Pacak. Duda izpirik gabe besoa altxatu nuen: “Nik!” oihu egin nuen berehala, nik egingo nuela berarekin lana.

      Guri ere Petición de mano egitea tokatu zitzaigun. Mameni esan nion, ikusitakoak ikusita, ez zuela merezi entsegurik egitea, testua ondo ikasteko eta pertsonaia ongi prestatzeko denen aurrean egin behar genuen paserako. Eta horrela egin genuen.

      Iritsi zen eguna, eta espazio eszenikoa (mahaia, aulkiak…) prestatu ondoren, Pacari eta lagunei eszena egiten hasi ginen. Mamenek Natalia Stepanovna pertsonaia jokatzen zuen eta nik Ivan Vasilievitx Lomovena.

 

NATALIA STEPANOVNA (entra): ¡Ah, es usted! Y papá me dice: ve, hay un comerciante que ha venido por mercancía. ¡Buenos días, Iván Vasílievich!

 

LOMOV: ¡Buenos días, mi muy respetable Natalia Stepánovna!

 

Trisomiko bat banintz bezala keinu esajeratuak eginez eta nabarmenkeriaz jokatzen hasi nintzen pertsonaia. Ikaskide guztiak aho zabalik zeuden eta, eszenak aurrera egin ahala, denak barrez lehertzen ari ziren. Ni, jendearen erreakzioa ikusita, are gehiago puzten nintzen nire interpretazioan. Makur-makur eginda, ahotsa munstro bat bezala jarriz, groteskoa zen nire pantomima.

      Eszena bukatu zenean, eta isiltasun luze baten ondoren, Paca bere aulkitik jaiki, Mamenengana hurbildu eta errieta egin zion, aurrean zuenarekin lan egiten ez jakitearren. Akzioak erreakzio bat behar zuela eta berak ez zuela jakin erreakzionatzen, ez zuela jakin aurrean zuen munstroarekin jokatzen.

 

— ¿Con quién estás trabajando? —esan zion—. ¡Es un monstruo! Estás trabajando con el mismísimo Mr. Hyde.

 

Ni erabat puztuta nengoen. Halakoak esaten nizkion nire buruari: “Neska honek ez daki ezer, gaixoa. Interpretazioaren munstro baten aurrean zer egingo du, ba! Ez dago nire parekorik! Denak barrez lehertzen utzi ditut. Hain aspergarriak ziren klase hauetan, behingoagatik jendeak disfrutatu du. Antzerkia konbokatu dut. Gainera, nor izango ote da Mr. Hyde? Seguru Hollywoodeko edo Estatu Batuetako aktore ospetsu bat dela”.

      Paca, Mamenekin bukatu zuenean, bere aulkira bueltatu zen, eseri eta betaurrekoak kendu zituen poliki-poliki. Niri begiratu eta zera esan zidan:

 

— Hay otras escuelas, de payasos, donde te podría ir mejor. Iñigo, creo que te has equivocado de escuela.

 

Bat-batean mundua erori zitzaidan gainera. Mundu guztia ni egiten ari nintzenari begira zegoen, barrez lehertzen, eta gaizki egin nuela esaten zidan!

      Egunak aurrera zihoazen eta nik ez nuen ezer ulertzen. Denak berdin jarraitzen zuen, eta ikasle guztiak Txekhoven eszena berdin-berdin egiten jarraitu zuten. Normal. Natural. Ezer pasatu ez balitz bezala. Aspergarri.

      Berriro Pacak deitu zidan.

 

— Iñigo. ¿Cómo llevas el monólogo de Segismundo? ¿Quieres que nos pongamos a trabajar en ello?!﷽ ﷽ ﷽ ﷽ ﷽ ﷽ ﷽ ﷽zuen eta nik Ivan Vasiane  usted! Y papievich Lomovena.

Pacari eta lagunei egiten.

rik egitea. Egunean bertan aurkezt

 

Nik baietz, eta berriz ere denen aurrean nengoen Pacaren galderei erantzuten. Zenbat galdera! Benetan ere gogaikarria zen.

 

— ¿Has pensado en todo lo que hablamos el otro día? ¿Cómo es el comportamiento de Segismundo? ¿Qué relación tiene con su padre Basilio? ¿Por qué se siente así Segismundo?

 

Azkenean, bukatu ziren galderak eta eszena egiteko eskatu zidan Pacak. Orain bai! Jantzi nituen praka motz apurtuak, ezarri nituen paperezko eskuburdinak eta kateak eta ekin nion Segismundoren bakarrizketari. Oihuka eta jestu esajeratuekin, dena emanda.

      Bukatu nuenean, isiltasuna zen nagusi. Pacak, beste ikaskideak deitu zituen eta, beraiekin hitz egin ondoren, denak nire gainera bota ziren. Bakoitzak gorputz-adar batetik heltzen zidan eta nik ezin askatu. Denbora eman genuen horrela. Indar egiten nuen baina eurak gehiago ziren eta ezin.

 

Bat-batean oihuka hasi nintzen. “¡¡¡Basilioooo!!! Mándeme una chuleta!” Inprobisatzen hasi nintzen. Ezintasunetik. Jada gehiago ezin nuenean, isilik, geldi, pentsakor gelditu nintzen. Orduan Pacak esan zidan:

 

— Iñigo, empieza a decir el texto.

 

Eta eztiki, ia indarrik egin gabe eta begirada galdua banu bezala, deklamatzen hasi nintzen:

— Apurar, cielos, pretendo,

ya que me tratáis así…

 

Bukatu ziren William Layton Laborategian sartzeko probak eta ni hautatua izan nintzen. Hiru urte emango nituen bertan ikasten eta irakasle oso onak izan nituen. Paca Ojea bera tarteko.

      Handik urte batzuetara, eta nik nire bidea jorratu ondoren sortutako Antzerkiola Imaginarioa taldearen Yuri Sam lanarekin berriz bueltatu nintzen Madrilera, Escena Contemporánea zeritzon jaialdira. Yuri Sam nik zuzendutako lana zen, eta xaman baten rola ere jokatzen nuen, Miren Gaztañagak eta Veronica Fernandezek xamanaren laguntzailearenak egiten zituztela, Kurma eta Kumalen, ilargiaren eta eguzkiaren espirituak. Lan inpaktantea zen, pertsonaia ikaragarri ederra, publikoa aulkiari itsatsita uzten zuena zerion edertasunagatik eta krudeltasunagatik.

      Emanaldia bukatu zenean, sorpresa izan zen, Paca hurbildu zitzaidan kamerinora.

 

— Enhorabuena Iñigo —esan zidan—. Un trabajo magnífico. Qué voz, que interpretación, qué puesta en escena tan brillante. ¿Dónde has aprendido todo eso?

 

Eta nik zintzoki erantzun nion:

 

— Gracias, Paca… tú me enseñaste.