Aurkibidea
Oda inoren konturako surrealismoari
Camőes-ek bere garaikideei hitz egiten die
Gutuna ene seme-alabei Goyaren fusilamenduei buruz
Wanda Landowskak Domenico Scarlattiren sonatak jotzen ditu
Schuberten abestiak, Wilhelm Müllerren testuekin
Sophia de Mello Breyner Andresen-i Pedra filosofal liburuko ale bat bidaltzean
Omenaldia Tomás António Gonzagari
Chartres edo bakeak egiten Europarekin
[hilobiak dauden tokitik igarotzean]
Hizkuntzalaritzaren hastapenak
Ekumenismo lusitaniarra edo herritartasun bikoitza
Militarrez betetako kafetegia Luandan
Monasterio-bizitzaren laudorioa
[adituen eta poeten artean dagoen desberdintasuna]
Aurkibidea
Oda inoren konturako surrealismoari
Camőes-ek bere garaikideei hitz egiten die
Gutuna ene seme-alabei Goyaren fusilamenduei buruz
Wanda Landowskak Domenico Scarlattiren sonatak jotzen ditu
Schuberten abestiak, Wilhelm Müllerren testuekin
Sophia de Mello Breyner Andresen-i Pedra filosofal liburuko ale bat bidaltzean
Omenaldia Tomás António Gonzagari
Chartres edo bakeak egiten Europarekin
[hilobiak dauden tokitik igarotzean]
Hizkuntzalaritzaren hastapenak
Ekumenismo lusitaniarra edo herritartasun bikoitza
Militarrez betetako kafetegia Luandan
Monasterio-bizitzaren laudorioa
[adituen eta poeten artean dagoen desberdintasuna]
Rembrandten “Emakume hila”
(Emakume hila, Rembrandtena,
Musée National d'Art Ancien, Brusela)
Hilda. Hilda bakarrik. Hilda baino ez.
Ez dirudi lotan. Ezin esan
amets egin edo atseden hartu duenik, edo bizitzatik
bizi izan ez zuena baino gehiago aldean eraman duenik.
Hilda dagoela dirudi eta ez dirudi beste ezer.
Eta dena antolatu, prestatu eta egokitu da
heriotza berea bakarrik izan dadin.
Oso zaharra da. Zaharra, edo higatua
larrimin lasaian zain egoteagatik bizitzak
nola desegiten dituen kolpez kolpe
haragiaren eta oroimenaren loturak, plazeraren eta errukiarenak,
edo besteak entzute hutsagatik barre egin,
eta negar eta xuxurlatu zutenean edo isilik
beren buruak entzun berak bere burua entzuten zuen moduan,
zainetan doan denbora
arnastearen entretenimendu lasaian.
Orotan iraungi da bizitza. Lehenengoz,
berea eta besteena ere zen bizitza,
maite eta apur bat ezagutu zituenena
edo, irudi lausoki gogoratuak, egun
gogoetatsuen itzal zirenak, begiak igaro eta gelditzen
diren gauzetan pausatzen direnean.
Gero bizitza emakumearen baitan — bizitze huts,
bizirik egote huts hori, bere izena jakin gabe —
eta berea ez zena baina haren jabetza
eman ziotena, mendeak igarotzearekin,
lehendabiziko gau zingiratsutik
jaiotzean negar egin zuen gela hartaraino.
Inolako bizitza formak ez du iraun
begitartea zurbiltzen dion argi lausoan
hain bolikara hil-jantzi zurian
burusi ilunean nabarmen.
Orain dela gutxi hil da, eta ez ahoan,
ezpain finekoa, ertz luzeak,
ez betazal astunetan edo
sudur konkorraren zorrotzean,
ez du ezerk dardararik egiten, ezta heriotzak ere, ezerk ez.
Argiak itzalpean utzi du gurutzea,
horman zintzilikatua ohantzearen ondoan,
hala ere aurpegian pausatu da argia zorrotz eta arin
milaka zimurren ehuna argituz
gu eta besteen artean, gu eta gauzen artean
gu eta geronen artean
higitzen den armiarmak eho duena, bizitza
ez bazen ere larruazalaren uzkurtze hori
muxu bat edo igarotako haize bolada bat irristatzen denean,
estutasun zoratua, beldur bat-batekoa,
konfiantza tristearen luzamendua.
Hilda dago. Hilda bakarrik. Baina, halere,
koloreek ere eusten ez duten bakardadean
ez da mundua hiltzen, Herio ez dager,
ezer ez dager bera baino,
bizitzaren bakardadea izateari utzi ziona,
han gelditzeko, usteldu baino lehen,
hilzoria bukatzen den une laburrean,
azkenean kanpoan ikusten dugun bakardadea
begitarte laruan, hil-jantzi zurian,
burusi ilunean, argi lausoan,
buru geldiaren jarreran,
betazal lodi astun
begi gainean betiko itxietan.
Lisboa, 1959/5//12