12 poema Kavafisentzat
1. Poetaren tokia
Idazmahai beltz irarria, zilarrezko bi argimutilak,
haren pipa gorria. Besaulkian eserita dago, ia ikusezin,
leihoari bizkarra emanda beti. Betaurrekoen atzetik,
hizketan duenari so dago, handi eta serio;
argitan blai dago bestea, eta bera bere hitzetan ezkutaturik,
ezkutaturik historian, berak sorturiko aurpegi urrun eta ukiezinetan;
besteen arreta bereganatzen du atzamarrean daraman
zafiro baten distira leunarekin, eta, guztiz prest,
hazpegi guztiak dastatzen dizkie mutil gazte haiei, noiz eta efebo inozo horiek
mingainekin ezpainak bustitzen baitituzte mirespenez. Eta bera,
zuhur, goseti, larruzale, errugabe handia,
baietzaren eta ezetzaren artean dago, desiraren eta damuaren artean,
nola balantza bat jainkoaren eskuetan, beti zabuka. Bien bitartean,
haren atzeko leihoko argiek
barkaziozko eta santutasunezko uztai bat jartzen diote buru gainean.
“Poesia ez bada absoluzioa —xuxurlatu du bere kolkorako—,
ez dezagun inon espero errukirik”.
4. Lanpara itzaltzea
Badator neke handiaren ordua. Goiz liluragarria,
traidorea; gau guztien amaiera markatzen du, gaina hartzen dio
ispiluko damu distiratsuari, eta erresuminez lubakitzen ditu
aho-begien inguruko zimurrak. Orain,
alferrik dira lanpara xaloa eta erridau itxiak.
Amaiaz konturatze zurrun bat datza izaretan; han hozten da
udako gauaren hats epela, eta xerlo gutxi batzuk geratzen dira,
kizkur gazte batzuetatik eroriak —kate eten bat—
kate hori bera — nork forjatua da? Ez,
alferrik dira oroitzapena eta poesia. Hala ere,
azken-azkenean, loak hartu aurretik, lanpararen kristalera makurturik
garrari putz egiteko, hura ere itzal dadin behingoz, ohartu da ezen
eternitatearen kristalezko belarrian ari dela putz egiten,
hitz hilezkor bat, bere-berea, bere hatsa bera —materiaren hasperena.
Ederra, gero, nola lanpararen keak gela perfumatzen dion egunsentian.
6. Babeslekuak
“Adierazteak —dio— ez du esan nahi zerbait esatea,
baizik eta mintzatzea bakarrik; eta mintzatzeak
zeure burua erakustea esan nahi du —nola mintzatuko zara, bada?”
Gero, haren isiltasuna hain bihurtu zen gardena
ezen errezelaren atzean ezkutatu baitzen guztiz
leihotik begiratzeko plantak egitera.
Baina, gure soa bizkarrean sumatu zuelarik,
bira eman zuen, eta aurpegia errezeletik zertxobait atera,
tunika zuri luze bat jantzia balu bezala,
irrigarria nolabait, gure garaitik kanpokoa,
eta hori nahi (nahiago) zuen, beharbada pentsatuz
nolabait ere itzuri egiten ziola
gure susmoari, gure oldarrari, gure penari,
edo nolabaiteko aitzakia bat ematen ari zitzaigula
etorkizunean (espero zuen bezala) lilura gintzan.
8. Gaizki-ulertuak
Onartezinak dira haren anbiguotasunak; epaitu egiten gaituzte,
eta bera ere epaitzen dute; nabarmen geratuko dira
haren nahasmena, zalantzak, ezjakintasuna, herabetasuna,
printzipio sendoen falta. Bere konplexutasunean
katramilatu nahi gaitu, noski. Eta gugandik harago begiratzen zuen,
nolabait eskuzabala balitz bezala, edo ulerbera (besteek ulertzea behar duten horiek bezala),
alkandora zuri-zuria soinean, traje gris distiratsua,
botoi-zuloan krisantemo eta guzti. Hala ere,
alde egin zuenean, zera ikusi genuen lurrean, hura egon zen tokian:
laku txiki bat, gorri-gorria, forma ederrekoa,
Greziaren hala-holako mapa bat, munduko bolaren miniatura bat bezalakoa,
zuriune asko eta mugak arrunt zehaztugabeak
—ia ezabatuak kolorearen uniformetasunean—;
munduko bola bat eskola zuri eta giltzatu batean, uztail bete
eta ikaslez hustuan, zeinak joanak baitira itsasertzeko paisaia ikusgarrietara.
10. Azken ordua
Urrin bat geratu zen haren gelan; beharbada
oroitzapena bakarrik, beharbada leiho erdi irekia
udaberriko gauerdian. Aparte utzi zituen
aldean eramango zituen gauzak. Estali zuen
ispilu handia izara batekin. Eta artean hatzetan
sentipen hura, gorputzen oreka,
eta haren boligrafoaren sentipen bakartia —kontraesanik ez:
poesiaren bat-egite gorena. Ez zuen
inor engainatu nahi. Amaiera hurbil zuen. Berriz ere
galdetu zuen: “Esker ona, ala esker oneko
izan nahia?”. Ohe azpian, txapin
zahar eta higatuak ikusten ziren. Ez zuen gogorik
estaltzeko (o, beste noizbait, noski). Soilik
giltza txikia txalekoaren patrikan sartu zuelarik
eseri zen maletaren gainean, gelaren erdian,
bakar-bakarrik, eta negarrez hasi zen, lehen aldiz jakinik,
ziur jakin ere, zeinen inuzentea zen.