Aurkibidea
Ezin izanaren teoria baterako
Koldo Izagirre
Zentsuraren sistema
Liburuaren aurretiazko zentsura
Aurretiazko zentsuraren aurretik
Zentsura ez du frankismoak asmatu
Dirigismotik permissio negativa-ra
Zentsura euskal liburuei (1936-1983)
Katalunia ez dago horren urruti
Pedro Rocamora, aitabitxi bitxia
Antonio Tovar, falangista eta euskaltzalea
Rocamoragatik izan ez balitz...
"Kempis'en Gurutze-Bidea Franco'renpean"
Peru Abarkak aztoratu zituen bazterrak
Frankismoa "bertsolaritzaren" alde
Zentsura Peru Leartzako-ren alde
Orixe Peru Leartzako-ren kontra
Itzulpenik ez du nahi frankismoak
Aldizkarietan ere gaia da arazo
Ipuin jatorrak? Zentsurarentzat ez
Beste izakia: hiru arrazoi aurka
Dinamika dinamita bihurtu zuten
Arestiren literatur lanak osorik
Politika editorialaren lehen urratsak
Hizkuntza, Etnia eta Marxismoa: bi liburu
Ukronia: sorpresa eta haserrea
Euskadi eta Euskal Herria: bi herri
HIRUGARREN ALDIA: 1976-83
FRANCO HIL OSTEAN ERE BAI
Istiluak, euskal liburutik erdarazkora
Altuegi doan usoari tirorik ez
Aurkibidea
Ezin izanaren teoria baterako
Koldo Izagirre
Zentsuraren sistema
Liburuaren aurretiazko zentsura
Aurretiazko zentsuraren aurretik
Zentsura ez du frankismoak asmatu
Dirigismotik permissio negativa-ra
Zentsura euskal liburuei (1936-1983)
Katalunia ez dago horren urruti
Pedro Rocamora, aitabitxi bitxia
Antonio Tovar, falangista eta euskaltzalea
Rocamoragatik izan ez balitz...
"Kempis'en Gurutze-Bidea Franco'renpean"
Peru Abarkak aztoratu zituen bazterrak
Frankismoa "bertsolaritzaren" alde
Zentsura Peru Leartzako-ren alde
Orixe Peru Leartzako-ren kontra
Itzulpenik ez du nahi frankismoak
Aldizkarietan ere gaia da arazo
Ipuin jatorrak? Zentsurarentzat ez
Beste izakia: hiru arrazoi aurka
Dinamika dinamita bihurtu zuten
Arestiren literatur lanak osorik
Politika editorialaren lehen urratsak
Hizkuntza, Etnia eta Marxismoa: bi liburu
Ukronia: sorpresa eta haserrea
Euskadi eta Euskal Herria: bi herri
HIRUGARREN ALDIA: 1976-83
FRANCO HIL OSTEAN ERE BAI
Istiluak, euskal liburutik erdarazkora
Altuegi doan usoari tirorik ez
Zeregina
Liburuaren zentsuraz soilki ari naiz hemen. Ez dakit talde honek izen bera (irakurlegoa) beste sailetan ere hartzen ote duen. Gainerako komunikabideek beren zentsura-antolaketa berezia dute, aldizkari eta egunkariak, irratiak, zinemak, antzerkiak, haur eta gazteentzako argitalpenak. Filosofian bat datoz guztiak, baina ez antolaketan.
Ez dakit zenbatgarren aldiz esango dudan irakurleei ez dagokiela erabakiak hartzea. Proposamenean bukatzen da beren lana. Baina zertan esanik ez da, gehienetan edo ia beti, proposamenaren ildotik doa ebazpena. Hots, lerro zuzena dagoela irakurlearen lanaren eta ebazlearen erabakiaren artean. Salbu azken aldian, 1977-78 urteetatik aurrera. Irakurketak eta ebazpenak ez datoz bat. Irakurleek estilo zaharrean lan egiten dute, baina pasabidea ez da politikoki horren estua orain. Agerikoa da irakurleen disfuntzionaltasuna.
Euskarazko liburuetan irakurleak balio erantsia du. Bere irakurketak ez baitu kontrasterik aparatuaren barruan. Enkargatuak irakurleaz fidatu behar du, ehuneko ehun fidatu ere. Irakurlea itzultzaile bilakaturik, nagusiaren ezagumendurako, froga gisa edo, pasarte batzuk itzultzen dituenean ere, itzulpen horren bidez bakarrik hurbil daiteke jatorrizko testura ebazlea. Sekula ez jatorrizkoa irakurriz. Ikusi ditugun itzulpenak ikusita, zer pentsatu ematen du irakurleen euskara-mailak.
Izenak izana, irakurleak irakurri egiten du. Eta txostena prestatu, hiru zatitan banatua: laburpena, balorazioa eta ebazpen-proposamena. Erabakimena, berriz diot, gorago dago.
Irakurleak, azken batean, zentsura-aparatuko «beltzak» dira. Lan zikin, itsusi, nekagarri eta konprometituena irakurleek egiten dute.
Bi maila daude hauen gainetik. Hurrengo mailan «diktaminatzaileak» daude, Argitalpen Ordenazioko nagusia edo delegatu probintziala, adibidez. Eta gorago, azken mailan, politika editoriala erabaki eta gidatzen dutenak daude, arduradun politikoak, ministroa buru dutela.