16 ipuin amodiozko
16 ipuin amodiozko
2002, narrazioak
240 orrialde
84-95511-53-3
azala: Garbiņe Ubeda
Xabier Mendiguren
1964, Beasain
 
2008, narrazioak
1992, ipuinak
1987, antzerkia
 

 

Telebistarik ez,
inkomunikazioa
dakar-eta

 

zinema-gidoia

 

Etxe bateko egongela dotorea. Paretetan liburuak, ugari eta era askotakoak. Arte-irudi modernoak ere bai, erreprodukzioetan. Landare berde handiren bat edo beste bazterretan. Leiho handiak. Argia, ordea, artifiziala da, ilunabarrean baikaude. Altzari modernoak. Han-hemen apaingarri zenbait baina ez gehiegi. Oro har, gustu oneko dekorazioa. Kultur maila altuko eta ekonomi maila ertaineko jendea bizi dela nabari da.

        Mahai baxu baten inguruan simetrikoki elkarrengandik pare bat metrora-edo dauden bi besaulki erosotan eserita gizona eta andrea. 30-40 urte bitartekoak. Etxeko arropa komodo baina dotorez jantzirik. 68ko maiatza bizi izandakoak. Liburu bana eskuetan, irakurtzen ari dira isilik.

        Kamerak xehetasun guztiok erakutsi dizkigu poliki-poliki, musika bat entzuten dela: Tete Montoliuren piano-lan hotz eta geldo samarren bat, edo antzeko doinuren bat.

        Azkenik, gela osoa eta bikotea erakutsi ondoren, musika-aparailua agertzen zaigu: diskoa jiraka ari da eta bere amaierarantz iristen. Halako batean diskoa amaitzen da eta Montoliuren musika bat-batean isiltzen.

        Andreak esaten du orduan: «Entzun, entzun hau», eta bere liburutik irakurtzen hasiko da. Kamerak, irakurtzen ari den emakumearen eta itxura kontzentratu eta interesatuaz entzuten duen gizonaren aurpegiak eskainiko ditu aldizka.

        Hau irakurriko du:

    De un modo análogo, el concepto de masoquismo reúne todas las actitudes pasivas con respecto a la vida erótica y al objeto sexual, siendo la posición extrema la conexión de la satisfacción con el voluntario padecimiento de dolor físico o anímico producido por el objeto sexual. El masoquismo, como perversión, parece alejarse más del fin sexual normal que la perversión contraria; es dudoso si aparece originariamente o si más bien se desarrolla siempre partiendo del sadismo y por una transformación de éste. Con frecuencia puede verse que el masoquismo no es otra cosa que una continuación del sadismo, dirigida contra el propio yo, que se coloca ahora en el puesto del anterior objeto sexual.

Andrea: Ta? Zer iruditu zaizu?

Gizona: (aurpegi serioz) Oso interesgarria; oso interesgarria.

        Andreak baiezko keinu bat egiten du eta altxatu ondoren disko-jogailurantz doa; bertara heltzean esaten du: «Beste aldea jarri behar dut».

Gizona: (geldiro) Ipin ezazu bolumena bajuxeago, faborez, kontzentrazioa galarazten dit eta.

Andrea: Aurikularrak ipiniko ditut orduan.

Gizona: Bale.

        Andreak diskoari buelta eman, tresna martxan jarri eta aurikularrak jantzita berriro eseriko da bere liburuarekin. Kamerak andrea enfokatzean Montoliuren musika entzungo dugu. Baina gizona enfokatzen duenean isiltasun osoa nagusi.

        Gizona irakurtzen saiatzen da, baina urduri antzean ikusten dugu, ez dago erabat gustura; mugitu egiten da besaulkian; andrea, berriz, irribarre batez ari da irakurtzen. Gizona halako batean altxatu egiten da eta armairu bateko atea zabalduz irratikasete handi samar bat ateratzen du. Ondoren zintak dauden apalean bila arituko da eta bat aukeratu.

        Bere besaulkira doa eta ondoan jartzen du irratikasetea. Zinta zabaldu, sartu eta martxan jarri ondoren Pucciniren Madame Butterfly opera entzungo dugu. Barne poz eta baretasunezko keinua egin eta irakurtzeari ekiten dio berehala.

        Kamerak bat edo bestea enfokatzean dagokion musika entzungo da. Aurrena andrea enfokatzen du, bere aurpegia eta esku artean duen liburua txandaka. Irakurtzen ari den pasarte bat entzuten dugu, andrearen barne ahotsez, hau da, bere buruarentzat ari dela. Irakurri ahala mihia ezpainen artean erabiliko du, txistu ugariz, desioz urtzen bailegoen, eta kitzikadura nabarituko zaio ahotsaren gorabeheretan.

        Hauxe irakurtzen du:

    El empleo de la boca como órgano sexual se considera una perversión cuando los labios o la lengua de una persona entran en contacto con los genitales de la otra, y no, en cambio, cuando ambas mucosas labiales tocan una con otra. En esta excepción yace la conexión con lo normal. El que abomina de las otras prácticas, usadas quizá desde los más primitivos tiempos de la Humanidad, considerándolas como perversiones, obedece a una bien definida sensación de repugnancia que le protege de la aceptación de tal fin sexual. Los límites de esta repugnancia son, sin embargo, puramente convencionales: individuos que besan con pasión los labios de una bella muchacha no podrán emplear sin repugnancia su cepillo de dientes, aun no teniendo razón ninguna para suponer que su propia cavidad bucal, que no les produce asco, está más limpia que la de la muchacha..

        Ondoren gizona enfokatzen digute, bere musikarekin, aurpegia eta testua txandaka. Hau ere irakurketan arituko da, barne ahotsez, baina diferentzia batekin: irakurri ahala loak hartzen du, begiak ixten zaizkio, lausotu, eta ahotsa makaldu, trabatu. Musikaren kolpe ozen batek iratzartzen du eta berriro hasten da erritmo biziz irakurtzen, berriz ere moteltzeko.

        Hau irakurriko du, esan dugun moduan:

    Las ideas de Platón y las formas, esencias y definiciones de Aristóteles, son muestras de esta transferencia de la realidad desde el objeto a la fórmula verbal, exactamente repetible y, en consecuencia, aparentemente permanente. Una esencia, en realidad, no es parte de un objeto, sino parte de su definición. Creo, también, que las bien conocidas nociones de substancia y de cualidades atribuibles pueden derivarse de esta dependencia operacional de las exactamente repetibles descripciones y definiciones verbales, porque el mismo orden lineal en que han de ser utilizadas las palabras se traduce en un análisis cronológico-sintáctico de cualidades que en realidad son simultáneas y están entremezcladas y relacionadas entre sí de tal modo que ninguna cualidad puede ser separada del haz de cualidades que llamamos objeto sin que queden alteradas ella y las demás cualidades.

        Berriro emakumea. Lehengo teknika bera. Diferentzia batekin: oraingoan mihia alde batetik bestera erabiltzeaz gain, izterrak ere igurtzi egingo ditu bata bestearen kontra, besaulkian jarreraz birritan aldatuz, eta eskua ere estutuko du sabelpearen kontra. Kamerak, beraz, hankak eta beste gorputz atalak ere filmatu beharko ditu. Kitzikaren eragina, dexente nabarmenagoa ahotsean.

        Hauxe da irakurriko duena:

    Entre las zonas erógenas del cuerpo infantil hállase una que, si ciertamente no desempeña el papel principal ni puede ser tampoco el substrato de las primeras excitaciones sexuales, está, sin embargo, destinada a adquirir una gran importancia en el porvenir. Tanto en el sexo masculino como en el femenino se halla esta zona relacionada con la micción (pene, clítoris), y en los varones, encerrada en un saco mucoso, de manera que no pueden faltarle estímulos, producidos por las secreciones, que aviven tempranamente la excitación sexual

    Las actividades sexuales de esta zona erógena, que pertenecen al verdadero aparato sexual, constituyen el comienzo de la ulterior vida sexual «normal».

    La situación anatómica, el contacto con las secreciones, los lavados y frotamientos de la higiene corporal y determinadas excitaciones accidentales (como la emigración de los oxiuros en las niñas), hacen inevitable que la sensación de placer que puede emanar de esta parte del cuerpo se haga notar en los niños ya en su más temprana infancia y despierte en ellos un deseo de repetición. Si consideramos el conjunto de circunstancias antes apuntadas y pensamos que la aplicación de las reglas de higiene corporal produce resultados excitantes iguales a los que la suciedad produciría, habremos de concluir que el onanismo del niño de pecho, al cual no escapa ningún individuo, prepara la futura primacía de esta zona erógena con respecto a la actividad sexual. El acto que hace cesar el estímulo y determina la satisfacción consiste en un frotamiento con la mano o en una presión de los muslos, uno contra otro. Este último acto es el más frecuente en las muchachas. La preferencia de los niños por el frotamineto con las manos nos indica qué importantes aportaciones proporcionará en lo futuro el instinto de aprehensión a la actividad sexual masculina.

        Berriz ere gizona. Lehen bezala. Orain, ordea, lo sakonagoetan murgiltzen da eta ia-ia besaulkitik erortzen.

        Hona hemen irakurtzen saiatuko den testua:

    Así, cuanto más estrechamente podamos limitar nuestros datos para razonar acerca de las cosas o datos que nos vienen a través de uno y el mismo canal sensorio, tanto más capaces seremos de alcanzar la exactitud de nuestro razonamiento, aun cuando éste será mucho más restringido en su alcance. Una de las cosas más interesantes en la moderna práctica científica ha sido la invención y el perfeccionamiento de los métodos mediante los cuales pueden los científicos adquirir muchos de sus datos básicos a través de uno y el mismo canal sensorio de conocimiento. Entiendo que, en física, por ejemplo, los científicos se sienten más felices cuando pueden obtener sus datos con la ayuda de una esfera graduada u otro dispositivo que pueda leerse visualmente. Y así, el calor, el peso, las longitudes, y otras muchas cosas que en la vida ordinaria son aprehendidas a través de sentidos distintos a la visión, se han convertido para la ciencia en objetos de conocimiento visual de la posición de indicadores mecánicos.

        Hurrena andrea enfokatzen digute. Aurikularrak kentzen ditu (Puccini entzuten dela) eta zutitu. Sukalde aldera abiatzen da eta esaten dio gizonari: «Nahi duzu kafe bat prestatzea?».

        Ia lozorroan zegoen gizona itzarri-edo egiten da, eta aurrena grogi samar marmarrez «e?, e?» galdetu ondoren, «bai, bai; bai» erantzuten du, aztoratuta baina bizkor.

        Sukaldean andrea kafea prestatzen ari da; urrunxeago entzuten da musika. Gizonaren ahotsa entzuten da egongelatik: «Entzun ezazu hau, entzun».

        Eta ondoren, emakumea katiluekin ari dela, gizonaren ahotsa entzuten da; urrun dagoelako edo, oso ozenki eta poliki, zenbait hitz eta esaldiri enfasi berezia emanez arituko da irakurtzen:

      El medio frío por excelencia de la actual época electrónica es la televisión, que produce un espíritu antitético al del alfabetismo. «Los jóvenes que han visto televisión durante un decenio ­afirma McLuhan­ han absorbido automáticamente de ella una tendencia a la implicación profunda que hace que todos los objetivos lejanos, visualizados por la cultura dominante, les parezcan no sólo irreales sino insignificantes, y no sólo insignificantes sino anémicos...»

    Así, contrariamente al distanciamiento y a la potenciación de una conciencia individual que produce el libro ­medio caliente­, la televisión ­medio frío­ implica a todos los sentidos en una especie de simultaneidad que tienen algo de alucinatorio y que presenta siempre intersticios, configuraciones escasamente definidas: «la imagen televisiva es, visualmente, pobre en datos...»

        Gizona pasartea bukatzen ari dela, kafea prestatuta, bi katilurekin itzultzen da egongelara andrea. Bi besaulkien aurreko mahai baxuan jartzen ditu. Esertzen da eta bakoitza bere katiluarekin hasten da: azukrea nahastuz, zurrupadaren bat emanez edo koilaratxoarekin jira-biraka.

Gizona: Eskerrak guk ez dugun telebistarik, ezta?

Andrea: Bai noski, telebistak inkomunikazioa dakar-eta.

Gizona: Eta gizakiaren jarrera pasiboa ere bai, azkenerako norbera alienatu eta aspertu besterik egiten ez duena.

Andrea: Bai, eta teleikusleek ez dute sexu harreman oparorik, aberasgarririk izaten. Bizitza sexuala zapuztu egiten du telebistak.

Gizona: Bai, hala da.

Andrea: Bai.

 

[1986]