Antzerkiaren labirintoan II
Antzerkiaren labirintoan II
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
240 orrialde
978-84-19570-12-3
Ander Lipus
1971, Markina-Xemein
 
2023, saiakera
Antzerkiaren labirintoan II
Ander Lipus
Azaleko irudia: Gonzalo Etxebarria
Diseinua: Metrokoadroka
2023, saiakera
240 orrialde
978-84-19570-12-3
aurkibidea

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN II

ARTEDRAMA: AKTOREAREN MEKANIKA ETA POETIKA

Teloia gora!

Arte

Drama

Formakuntzaz

Inperfekzioaz

Lehen egunak

Irudirik ez

Teknika agerian

Fusioa

Trabesa

Inprobisazioa / bat-batekotasuna

Estreinaldia

Helburua

Giltza

Jarduera / aktibitatea

Organikoa

Aurreratzea / antizipazioa

Emozioa edo odola

Segmentazioa

Justifikazioa

Estrategia

Nandikeshvararen bertsoa

Beheko sua

Begiak

Eskuak

Oinak

Pilotariaren biomekanika

Sexua

Objektuak

Txakurraren buztana

Konkretua / zehaztasuna

Memoria sentsoriala

Irudimena

Moldaketa

Ekonomia

Kontzentratu ala zentratu?

Blokeoa

Tentsioak eta in-tentsioak

Ohikoa eta ezohikoa

Txerria zakuan sartuta

Ekintza eta mugimendua

Aktore dantzaria

Erritmoa

Arkua

Edertasuna

Dilatazioa

Nahikeria

Izerdia

Txirlak

Txaloak hartzea

Krisiak

Traininga

Gainditzea / hobekuntza

Kodifikazioa

Partitura fisikoa

Intentzioak

Urgentzia edo premia

Animalizazioa

Lan egun bat

Irten aurretiko urduritasuna

Hirugarren emanaldi hura!

Espazioa

Laugarren horma

Zuzendaria istripuz

Teknikaren ezagutza

Bi aktore mota

Pedagogia eta transmisioa

Aurre-adierazkortasuna

Kontzientzia hirukoitza

Aktorearen bost zutabeak

Aktorearen bi lurrak / zoruak

Teloia jaitsi da

Azken emanaldia

ARTIKULUAK: MINOTAUROA LABIRINTOAN

UTOPIA ETA MINA ESPAZIO GARAIKOAK

Utopia

Mandragora. Teatro oso baterantz

Gaitzerdi. Teatroaren alkimistak

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Errealitate patetikoa. Errealitate poetikoa

ANTZERKIOLA GARAIKOAK

TopASKEtak

Euskal antzertiaren aldare hutsa

Euskal antzerki antropologia

Antzerkiaz… Norabidearekin noranzkoa

Ez naiz Jollibudeko aktore!

Anabasaren trilogia: Klik! Txat! Taup!

Memoriaren macjarak

Argentinan antzerkia euskaraz

Hank Klee

Ez daukat ezer esateko

Inurrien bidea

Munduak biraka jarraitzen du

Al-Jayal edo irudimena

Hordago!

Urrezko armiarma

Espazioak

Kult-ura

Antzerkigintza eta hezkuntza

Laborategiak

Antzerkia! Antzerkia… zertarako?

Bertsoartean irauten duen arnasa

Saguzarrak lotan daude eta… Inshallah

Aktore europar baten eskizofreniak

Armairua beteta

Manta gorrian, ilargi zuria eta dantza beltza

Nekea

ARTEDRAMA GARAIKOAK

Bakean bizi baino, hobe bakean hil

Trabesa

Udako gauzak

Senpere, Senpere

Klara eta Kandido

Egoitzak, egonaldiak eta bitartekotzak

Habana

Unibertsala!

Hamar urtez

Zer da antzerkia?

Programa politikoa

Etxekoak

1971 Kalleokerrako mutila

Etxeko zapatiletan

Ez dut ulertzen!

Erosi: 18,05
Ebook: 3,12

Aurkibidea

Sar hitza (EHAZE)

ANTZERKIAREN LABIRINTOAN II

ARTEDRAMA: AKTOREAREN MEKANIKA ETA POETIKA

Teloia gora!

Arte

Drama

Formakuntzaz

Inperfekzioaz

Lehen egunak

Irudirik ez

Teknika agerian

Fusioa

Trabesa

Inprobisazioa / bat-batekotasuna

Estreinaldia

Helburua

Giltza

Jarduera / aktibitatea

Organikoa

Aurreratzea / antizipazioa

Emozioa edo odola

Segmentazioa

Justifikazioa

Estrategia

Nandikeshvararen bertsoa

Beheko sua

Begiak

Eskuak

Oinak

Pilotariaren biomekanika

Sexua

Objektuak

Txakurraren buztana

Konkretua / zehaztasuna

Memoria sentsoriala

Irudimena

Moldaketa

Ekonomia

Kontzentratu ala zentratu?

Blokeoa

Tentsioak eta in-tentsioak

Ohikoa eta ezohikoa

Txerria zakuan sartuta

Ekintza eta mugimendua

Aktore dantzaria

Erritmoa

Arkua

Edertasuna

Dilatazioa

Nahikeria

Izerdia

Txirlak

Txaloak hartzea

Krisiak

Traininga

Gainditzea / hobekuntza

Kodifikazioa

Partitura fisikoa

Intentzioak

Urgentzia edo premia

Animalizazioa

Lan egun bat

Irten aurretiko urduritasuna

Hirugarren emanaldi hura!

Espazioa

Laugarren horma

Zuzendaria istripuz

Teknikaren ezagutza

Bi aktore mota

Pedagogia eta transmisioa

Aurre-adierazkortasuna

Kontzientzia hirukoitza

Aktorearen bost zutabeak

Aktorearen bi lurrak / zoruak

Teloia jaitsi da

Azken emanaldia

ARTIKULUAK: MINOTAUROA LABIRINTOAN

UTOPIA ETA MINA ESPAZIO GARAIKOAK

Utopia

Mandragora. Teatro oso baterantz

Gaitzerdi. Teatroaren alkimistak

Kaosaren estetika. Ezetzaren estetika

Errealitate patetikoa. Errealitate poetikoa

ANTZERKIOLA GARAIKOAK

TopASKEtak

Euskal antzertiaren aldare hutsa

Euskal antzerki antropologia

Antzerkiaz… Norabidearekin noranzkoa

Ez naiz Jollibudeko aktore!

Anabasaren trilogia: Klik! Txat! Taup!

Memoriaren macjarak

Argentinan antzerkia euskaraz

Hank Klee

Ez daukat ezer esateko

Inurrien bidea

Munduak biraka jarraitzen du

Al-Jayal edo irudimena

Hordago!

Urrezko armiarma

Espazioak

Kult-ura

Antzerkigintza eta hezkuntza

Laborategiak

Antzerkia! Antzerkia… zertarako?

Bertsoartean irauten duen arnasa

Saguzarrak lotan daude eta… Inshallah

Aktore europar baten eskizofreniak

Armairua beteta

Manta gorrian, ilargi zuria eta dantza beltza

Nekea

ARTEDRAMA GARAIKOAK

Bakean bizi baino, hobe bakean hil

Trabesa

Udako gauzak

Senpere, Senpere

Klara eta Kandido

Egoitzak, egonaldiak eta bitartekotzak

Habana

Unibertsala!

Hamar urtez

Zer da antzerkia?

Programa politikoa

Etxekoak

1971 Kalleokerrako mutila

Etxeko zapatiletan

Ez dut ulertzen!

 

 

Telebista, gure buruen alpistea

 

Zein tristea den txoria kaiolan ikustea. Telebista ikustea zein patetikoa den. Kaxaleloari begira, nire pentsamendua elikatzen dut. Albistez! Iragarkiez! Ezerezez! Lehiaketez! (Gizarte honetan edo onena zara, edo eres del montón, diferentea izateak ez du kabidarik). Kaxaleloari begira, nire behar primarioa elikatzen dut. Kontsumoaz! Alpistez! Egiazko gezurrez eta gezurrezko egiez! Ai ene! Makineria ideologiko galanta eta arriskutsua da telebista. Nire burura, nire begiradara, nire pentsamenduaren espazio poetikora botatzen duten zaborra. Mezu ustelak. Diruaren, denboraren, inkomunikazioaren, boterearen baloreak transmititzen ditu telebista fantasmagorikoak.

      Kultura, subkultura edota kulturak zapuzten ari den telebista honek, espektakulua bilatzen du soilik. Zenbat eta harrigarriagoa, espektakularragoa, ikusle gehiago. Estatistikaren barometroa gorago. Baina... zer proposatzen dute telebistek? Zeintzuk dira telebistako helburu etikoak? Eta estetikoak? Zein gizarte mota eraiki nahi da? Zein demontrek esaten du, herriarendako telebista hau aproposa, ona, egokia dela? Zeintzuk dira estatistika horien premisak? Zertarako ikusten dugu telebista? Zer dago kaxalelo horren atzean? Telebista publikoa zer da?

      Telebista madarikatu gehienetan bezala, Euskal telebistan produktu eta ekoizpen gehienak lotsagarriak, patetikoak dira. Kostunbrista eta imajinaziorik gabea. Plagioak, euskaraz, baina plagioak. Bueno... Euskaraz 1. Erdaraz 2. Irabazle: erdara. ˇlo que faltaba! Egunero-egunero maskara irribarretsuak ikusten, hori bai parteetan izan ezik. Parteetan, tragediak! Eta gero beti, kirola, kirola eta kirola. Gure kulturaren estandartea. Kirola, festak, basajauna eta kaketxea. Itzali telebista, imajinaziorik gabeko telebista kutre hori. Denbora-pasa eta bihotzeko asunto superfizialak, kultura dela esaten eta errebindikatzen duen telebista madarikatu hori. Jaurti itzazue etxeko balkoitik telebistak. Atera gaitezen kalera paseatzera, edo plazara jendearekin komunikatzera, edo hitz egin dezagun karińoari buruz, maitasunari buruz. Eraiki dezagun bestela telebista alternatibo bat. Non Errealitatea, errealitateak bihurtzen diren. Mundu imajinarioak. Mundu errealak. Mundu birtualak. Eta ez egungo telebistaren mundu boteretsu eta krudel hau! Mundu Bakarra! Gabonetan itzuli etxera, buelbe! akasabuelbe, baina arren, itzali dezagun telebista eta mintzo gaitezen, bakardadeaz, maitasunaz, politikaz, lagunez, mintzo gaitezen guztiok elkarri begira. Ez gaitezen engainatu, egungo telebistak eskaintzen duena, boterearen, kontsumoaren eta gizarte indibidualista eta homogeneizatu baten irudia da.

      Etxeko balkoietako kaioletan dauden txoriei alpistea ematen diogu, agian txoriendako ez da txarra izango alpistea, baina bai kaiola barruan egotea. Gezur hutsak eta negargarriak baino ez dira zuen alpiste eta albisteak! Zuen telebista ez da nirea! Erre ditzagun kaiolak eta telebistak! Edo bestela, eraiki dezagun telebista publiko bat, mesedez! Benetako telebista publiko bat! Arma ikaragarri polita eta ederra izatera iritsi daiteke.

 

2003ko abendua, Berria