Aurkibidea
Hitzaurrea
Iņigo Aranbarri
Koldo Izagirre
Gibraltar-tik
1914ko urtarrilean
Rotterdam-etik
1914ko urtarrilean
Tyne ibaitik
1914ko otsailean
Savona-tik
1914ko otsailaren 12, 15 eta 23an
Sagunto-tik
1914ko martxoaren 13an
Rotterdam-etik
1914ko martxoaren 27an
Newcastle-tik
1914ko martxoaren 31n eta apirilaren 4an
Erandion
1914ko apirilaren 12an
Cardiff eta Barry Dock-etik
1914ko maiatzaren 13, 15 eta 18an
Ingalaterratik albisteak
1914ko maiatzaren 21ean
Venezia-tik
1914ko maiatzaren 19an
Sfax-etik
1914ko maiatzaren 19an
Genoa-tik
1914ko maiatzaren 31n eta ekainaren 3an
Sagunto-tik
1914ko ekainaren 21ean
Durban-go ekanduak
1914ko uztailean
Nire lehenengoz Buenos Aires-era joatea
1914ko abuztuan
Middlesbrough-etik
1914ko irailaren 11 eta 13an
Cargo Flect-etik
1914ko irailaren 15ean
Middlesbrough-etik
1914ko irailaren 18 eta 22an
Lisboa-tik
1914ko urriaren 10ean
Anberes
1914ko urriaren 14an
Barakaldon
1914ko azaroaren 10ean
Cardiff-etik
1914ko azaroaren 22 eta 23an
Barry Dock-etik
1914ko azaroaren 26an
Lisboa-tik
1914ko abenduaren 4an
Errumania
1914ko abenduan
Cardiff-etik
1915eko urtarrilaren 3an
Genoa-tik
1915eko urtarrilaren 29an
Aguilas-ko Hornillo-tik
1915eko otsailaren 9an
Cardiff-etik
1915eko otsailaren 24an eta martxoaren 8, 11 eta 13an
Itsasoan
1915eko martxoaren 23an
Genoa-tik
1915eko martxoaren 29an
Almeria-tik
1915eko apirilaren 14an
Irlandako itsasotik
Itsas egunekotik hartua 1915eko apirilaren 24an
Ardrossan-dik
1915eko apirilaren 26an
Glasgow-tik
1915eko maiatzaren 11n
Genoa-tik
1915eko maiatzaren 23 eta 31n eta ekainaren 3an
Mazarron-dik
1915eko ekainaren 6an
Glasgow-tik
1915eko ekainaren 26 eta 30ean eta uztailaren 1 eta 4an
Savona-tik
1915eko uztailaren 20, 21 eta 23an
Mazarron-dik
1915eko abuztuaren 1ean
Glasgow-tik
1915eko abuztuaren 25ean
Melilla-tik
1915eko irailaren 28 eta 29an
Glasgow-tik
1915eko urrian
Savona-tik
1915eko abenduan
Genoa-tik
1915eko abenduan
Huelva-tik
1916ko urtarrilaren 3an
Aurkibidea
Hitzaurrea
Iņigo Aranbarri
Koldo Izagirre
Gibraltar-tik
1914ko urtarrilean
Rotterdam-etik
1914ko urtarrilean
Tyne ibaitik
1914ko otsailean
Savona-tik
1914ko otsailaren 12, 15 eta 23an
Sagunto-tik
1914ko martxoaren 13an
Rotterdam-etik
1914ko martxoaren 27an
Newcastle-tik
1914ko martxoaren 31n eta apirilaren 4an
Erandion
1914ko apirilaren 12an
Cardiff eta Barry Dock-etik
1914ko maiatzaren 13, 15 eta 18an
Ingalaterratik albisteak
1914ko maiatzaren 21ean
Venezia-tik
1914ko maiatzaren 19an
Sfax-etik
1914ko maiatzaren 19an
Genoa-tik
1914ko maiatzaren 31n eta ekainaren 3an
Sagunto-tik
1914ko ekainaren 21ean
Durban-go ekanduak
1914ko uztailean
Nire lehenengoz Buenos Aires-era joatea
1914ko abuztuan
Middlesbrough-etik
1914ko irailaren 11 eta 13an
Cargo Flect-etik
1914ko irailaren 15ean
Middlesbrough-etik
1914ko irailaren 18 eta 22an
Lisboa-tik
1914ko urriaren 10ean
Anberes
1914ko urriaren 14an
Barakaldon
1914ko azaroaren 10ean
Cardiff-etik
1914ko azaroaren 22 eta 23an
Barry Dock-etik
1914ko azaroaren 26an
Lisboa-tik
1914ko abenduaren 4an
Errumania
1914ko abenduan
Cardiff-etik
1915eko urtarrilaren 3an
Genoa-tik
1915eko urtarrilaren 29an
Aguilas-ko Hornillo-tik
1915eko otsailaren 9an
Cardiff-etik
1915eko otsailaren 24an eta martxoaren 8, 11 eta 13an
Itsasoan
1915eko martxoaren 23an
Genoa-tik
1915eko martxoaren 29an
Almeria-tik
1915eko apirilaren 14an
Irlandako itsasotik
Itsas egunekotik hartua 1915eko apirilaren 24an
Ardrossan-dik
1915eko apirilaren 26an
Glasgow-tik
1915eko maiatzaren 11n
Genoa-tik
1915eko maiatzaren 23 eta 31n eta ekainaren 3an
Mazarron-dik
1915eko ekainaren 6an
Glasgow-tik
1915eko ekainaren 26 eta 30ean eta uztailaren 1 eta 4an
Savona-tik
1915eko uztailaren 20, 21 eta 23an
Mazarron-dik
1915eko abuztuaren 1ean
Glasgow-tik
1915eko abuztuaren 25ean
Melilla-tik
1915eko irailaren 28 eta 29an
Glasgow-tik
1915eko urrian
Savona-tik
1915eko abenduan
Genoa-tik
1915eko abenduan
Huelva-tik
1916ko urtarrilaren 3an
SAGUNTO-TIK
1914ko martxoaren 13an
Heldu gara atzera hona, bi hilabete inguru eginik geure atzera-aurreran.
Hona heldu behar genduen baino egun bat lehenago, ontziko lagun guztiak ebiltzan soinekoak aldatuten, biboteak kirimiletan, eta uleak orraztuten, hona dotore-dotore agertzeko. Ontziak berak egiten eban urrumadan esan eikean adierazten ebala gogaituta egoela ia Ingalaterra eta Italia aldetik.
Sugileek abesten egiten eben Jaungoikoak bakarrik dakien beste, eta labeak zirikatuten ebezan inoiz baino bikainago, eta makina ebilen inoiz baino abiada handiagoaz. Makinistak be ben-ben egozan euren tokietan soinekorik ederrenak aldean ebazala. Lemariak eta abar, guztiak ebiltzan begiak urkatu beharrean kai hau ageri ete zen begira, eta halakoren batean ikusi genduenean bazen hemen poza eta alaitasuna.
Noiz edo noiz sartu ginen ba berton, eta ontziburuaren aginduz nasatik hurretxuan gelditu ginen atxurrak hondora jaurtiteko ustean. Baina berehala urten zen Bilbaoko Gorbea Mendi ontzia, eta honen tokira joan ginen mea zamatuten hemendik Holandarako.
Upo Mendi, Bermeo, Rafael, eta aleman ontzi bat dagoz orain hemen, eta bihar uste dot helduko direla Lalen Mendi eta Urko Mendi.
ß
Bai, Kirikiño adiskidea, zuzen zagoz negar egiteko egunak berez etorriko direla esanez. Holan etorri jataz niri aspalditxuon neure sendian, holan heldu zen hona Saguntora be negar egiteko eguna Abanto baporeko den-denak ito zirenean. Geu be, edo neu be, hurretxu nengoen orduan beste ontzi batean, begien aurrean heriotza ikusten. Baina hahor ba, ni bizirik.
Eguraldi zantarraren arazoak ziren orduan hiru ontzi hondartza eta harritzara eroan ebezanak, baina orain horixegatik ez dago ardurarik. Itsas erdirantz urteten den nasa handi bat egin dabe, eta hantxe ederto egon ohi dira ontziak barruko aldetik, nahiz eta eguraldi txarra egin.
ß
Heldu ei da hona bapore handi bat eta egun bitan zamatu ei dabe aurrerapidetsuzko tramankulu elektriko handi bategaz. Hona joten daben ontzietako lemari eta sugileak lurrera joaten dira berehala, eta aldi gitxi egiten daben legez hemen ontziak zama hartzeko, txistua legez joaten jakez hemengo egun biak. Eta ontziak itsasoratu behar dauenean eurak bilatzen nahikoa neke eta zeregin izaten da.
Honek ez daukala ezer be zerikusirik esan leike, lehen aitatu dodan eguraldi txarraren arazoaz. Ba... badauka. Lehen ezin eitekezan ibili lemariak eta abar orain legez, ba kai zantarra zen legez, eta eguraldi txarren beldurrez eta ontziko zereginetan beharko zirelakoan, ontziburuak barruan eukiten ebazan lagun denak. Baina orain kaia ederto dagoen legez be nasa luzeagaz, denak dabiltza askatasun gehiagogaz, nasa barrutik ontzia egonez gero ekaitzaren beldurrik ez dagoelako.